POLE VOOR LECLERC
Wéér is hij sneller onderweg, maar Max Verstappen hoort van het team dat hij naar binnen moet komen! Slechts P8 voor de Nederlander, met Charles Leclerc op pole position.
'Ik begrijp het niet. What the f*** is this about?!' Waarschijnlijk had hij te weinig brandstof aan boord om nog een sample af te kunnen leveren.Pérez zet hem nu achter Leclerc neer, op 22 duizendsten! Daarachter staat Hamilton. Nog één ultieme poging van Verstappen is op komst.
Verstappen opent paars, zit in het middengedeelte nog altijd zo'n acht tienden onder de tijd van Leclerc, maar breekt hem dan af. Ai!
Hamilton naar P1 en er zijn meer verbeteringen op komst! Van Leclerc nu bijvoorbeeld: 1.49,412.
Nog iets meer dan 2 minuten te gaan! De huidige stand van zaken: Hamilton, Verstappen, Pérez, Leclerc, Sainz.
Twee flinke momentjes voor Verstappen. Hij mist aan het einde zo'n 4 tienden op Hamilton en die heeft hij daar zeker laten liggen.
In rap tempo gaan de tijden nu verder omlaag. Hamilton bezit nog altijd P1 in 1.51,019. De man die al 4x pole position heeft staan in Singapore!
Verstappen verbetert zich aanzienlijk, maar zit nog altijd dik een seconde achter Hamilton.
Verstappen opent het bal met een 1.56,940. Het gaat al een stukje harder, dus die softs hebben nog een extra rondje nodig.
De 1.53,082 van Hamilton lijkt er al meer op, al zal dat ook niet genoeg zijn normaal gesproken.Het Q3recept mag bekend zijn. We beginnen zoals altijd met de banker laps, een competitieve tijd neerzetten waar je straks nog wat aan kan hebben.
Start Q3
En weer door! Wie pakt pole position in Singapore? Nu wordt het leuk, want de meeste mannen gaan meteen voor softs. Eigenlijk alleen Tsunoda en Magnussen niet. Een crash zit in een klein hoekje.
Einde Q2
Kind van de rekening in Q2 is Russell! Hij moet morgen van P11 komen. Ook Stroll, Schumacher, Vettel en Zhou vallen af. Voor droogweerbanden was het nog nét te vroeg.
'Sorry jongens, ik had het echt moeilijk. Hetzelfde probleem als in VT1.'Nee, die softs lijken hun werk niet te doen, hoewel het het risico waard was voor Vettel, Stroll en Zhou.
Twee minuten voor het einde met het hoofd op het spreekwoordelijke hakblok:
11. Vettel
12. Schumacher
13. Magnussen
14. Zhou
15. TsunodaTerwijl Hamilton zijn W13 tussen Leclerc en Verstappen zet.
Daar is de vraag van Leclerc. 'Kunnen we stoppen voor slicks?' In eerste instantie reageert het team daar positief op, maar Ferrari kiest toch voor een nieuw setje inters. Stroll en Vettel gaan wel naar softs.
Ook Leclerc twijfelt nu, maar het lijkt op bepaalde plekken nog net iets te nat. Of zijn er nog mannen die wel zin hebben in zo'n risicootje...?
Leclerc met een lekkere ronde 1.52,343, terwijl ook Verstappen snel onderweg is. De Nederlander komt op bijna vier tienden van de Ferrari-kopman uit.
'Het wordt heel snel droger', zegt Leclerc over de radio. Droogweerbanden zijn hopelijk niet ver meer weg, maar eerst even een tijd op 'groen' neerzetten.
Start Q2
Daar gaan we weer voor het tweede gedeelte van deze kwalificatie. Over een kwartiertje vallen de volgende vijf coureurs af.
Einde Q1
Met een ultieme poging weet Schumacher zich voor Q2 te kwalificeren. Bottas, Ricciardo, Ocon, Albon en Latifi zien we niet meer terug, terwijl Verstappen de snelste tijd noteerde!
Stroll triggert gele vlaggen in de sectoren 2 en 3, wat de nodige late verbeteringen in de weg staat. Verstappen deed dat op de valreep nog wel: 1.53,057 voor P1.
Albon gaat het niet redden, Tsunoda lijkt dat wel te gaan doen.
Van de zojuist genoemde coureurs hebben Ricciardo, Magnussen en Schumacher de gevarenzone inmiddels al verlaten. Wie gaan de boot missen?
Met nog 4 minuten te gaan in de gevarenzone:
16. Albon
17. Latifi
18. Ricciardo
19. Magnussen
20. Schumacher'Waarom stoppen jullie Max daar? Ik zat in een snel rondje', vraagt Pérez aan zijn team. Antwoord: 'We dachten dat je hem had afgebroken.'
Hoe de condities zijn, is de vraag aan Verstappen. 'Nou..... het zijn nog steeds inters.' De Limburger zet hem zojuist wel op 1.54,395, vlak achter de toptijd van Leclerc.
Maar Verstappen moet van het gas omdat Magnussen gele vlaggen had veroorzaakt in de derde sector. De Duitser mist de bocht op dezelfde plek waar Leclerc dat zojuist overkwam.
Ondertussen gaat Hamilton wel sneller: 1.54,689. Hoe droger, hoe meer grip en hoe beter de tijden natuurlijk. Dat kan snel gaan.Leclerc lost Russell af op P1: 1.55,054 voor de Monegask, met de Nederlander in aantocht.
De eerste tijden komen eraan als ook Verstappen zijn sessie opent. Iedereen op intermediates, voor slicks is het ook zeker nog te vroeg. Niet geheel verrassend gaat het meteen harder dan eerder op de dag.
Start Q1
De klok slaat negen keer in Singapore en de klok loopt voor Q1. Over 18 minuten nemen we afstand van de vijf traagste coureurs. Met intermediates komen de eerste wagens naar buiten.
Risk of rain: 20%.Wij zijn er wel bijna klaar voor. Nog 6 minuten! Wordt het een two of een three-horse race? Laten we hopen dat ook Mercedes zich in de strijd vooraan kan mengen.
Feitjes
• Dit wordt de 13de GP van Singapore. Tussen 2008 en 2019 er hier onafgebroken geracet, maar om bekende redenen ging het spektakel de twee volgende jaren niet door
• De editie van 2008 was de eerste Formule 1-race onder 'floodlights' (kunstlicht). Inmiddels zijn we niet anders meer gewend en hebben we dit op meer banen
• Lewis Hamilton en Sebastian Vettel (beiden 4) zijn de enige coureurs met meerdere pole positions op dit stratencircuit‘Geen toeval dat dit naar buiten komt nu Max titel kan pakken’
De 'rel van de week' is de discussie rond het budgetplafond en het vermeend overschrijden daarvan door Red Bull Racing. Teambaas Christian Horner sloeg vandaag hard terug naar onder anderen Toto Wolff. ,,Als zij hun opmerkingen niet intrekken, zullen we zeker kijken of wij juridische stappen kunnen ondernemen. Het is absoluut onaanvaardbaar dergelijke opmerkingen te maken en het is lasterlijk voor ons team.” Lees hier meer.
© AFP — Christian Horner. Routekaartje
Na drie jaar zijn we dus weer terug op het stratencircuit van Marina Bay. Oftewel een beetje Monaco in het groot. ,,Dit is één van de beste races van het jaar en een prachtige plek om te komen", aldus Max Verstappen eerder deze week. Volgens de WK-leider ligt de focus hier op het rijden van een goede kwalificatie en hij verwacht safety cars. ,,Het is een uitdagende baan, de vochtigheid maakt het fysiek zwaar en het is erg moeilijk om een perfecte ronde te rijden vanwege de krappe bochten en de vangrails direct naast de baan." Het kan een beetje twee kanten op: spektakel of optocht. Laten we hopen op dat eerste.
Hamilton op het matje geroepen
Deze man heeft zich een klein uurtje geleden moeten melden bij de stewards, omdat hij zijn neuspiercing dit weekend weer heeft gedragen. Eerder dit jaar legde Lewis Hamilton zich nog met tegenzin neer bij de regel die dit verbiedt ("Ik rij zo al zestien jaar rond"), waarop de nieuwe FIA-president Mohammed bin Sulayem strenger handhaaft. Mogelijk komt het de Britse Mercedes-vedette op een boete te staan.
© AFP — Lewis Hamilton. Vrije training 3
Voorlopig het verhaal van de dag in Singapore: regen. Voorafgaand aan en tijdens de slottraining kreeg het stratencircuit te maken met flinke neerslag, waardoor er uiteindelijk maar een halfuurtje gereden werd. Op intermediates was Charles Leclerc de snelste man in het veld, een halve seconde voor Max Verstappen.
Verslaggever Arjan Schouten meldt dat het zojuist even spetterde, maar al met al nog geen naam mag hebben.Welkom
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de kwalificatie bij de GP van Singapore! Max Verstappen onderstreepte eerder deze week het belang van een goede startpositie op het Marina Bay Street Circuit, dus hij gaat ongetwijfeld voor niets anders dan pole position. Vanaf 15.00 uur volgen we het kwalificatiegeweld hier op de voet.