POLE VOOR LECLERC
Inderdaad, Charles Leclerc stelt hier pole position veilig! En wat zonde voor Max Verstappen... Doekje voor het bloeden is voor de wereldkampioen een plekje op de eerste startrij. Daarachter hebben we Carlos Sainz, George Russell, Sergio Pérez en Lewis Hamilton.
Leclerc zit er in de eerste sector iets boven, maar begint dan wat te winnen... Op start/finish gaat hij 3 tienden onder Verstappen, die vertelt dat hij 'no power' heeft! Dat wordt pole voor Leclerc, toch?
Daar is Leclerc, inderdaad al wat eerder dan de andere kanonnen maar een extra run zal hij niet kunnen doen. Verstappen sluit de rijen.
Alles en iedereen staat nu binnen. Gaat Leclerc het aan laten komen op die ene run aan het eind, of komt hij zo al wat eerder naar buiten?
De volgorde met nog 6 minuten te kwalificeren: Verstappen, Sainz, Pérez, Russell, Hamilton. En Leclerc heeft dus nog geen tijd staan. Lekker is anders als je voor Ferrari bent...
Daar is Verstappen voor P1. Hij haalt in één klap 3 tienden van Sainz' toptijd af: 1.19,073. Wat is deze straks waard?
Leclerc met een spinnetje, terwijl hij toch bezig was aan een hele snelle tijd! Weg banden.
Tijd voor de banker laps. Alvast een tijd op de klokken zetten waar je straks mogelijk op kan terugvallen of de concurrentie zich op stuk kan bijten.
Start Q3
Daar gaan we. Over iets meer dan 12 minuten kennen we de startvolgorde voor de race van morgen. Kan Verstappen de lijn uit Q2 doortrekken naar de strijd om pole, of wordt het een Ferrari? Óf misschien zelfs wel een Mercedes?
Einde Q2
Verstappen zat eventjes op de negende stek, maar knalt hem dan naar 1.19,219! Norris, Ocon, Tsunoda, Gasly en Zhou mogen niet door naar het beslissende gedeelte. Vooral zonde voor Norris, die zijn tijd afgenomen ziet worden en zo Q3 mist.
Sainz duikt na het vallen van de vlag nog even onder de toptijd van Russell: 1.19,453.
De wedstrijdleiding heeft alle teams laten weten dat ze niet meer moeten treuzelen in de pitstraat. Veel coureurs probeerden daar al een gat te creëren.
Met nog 5 minuten in de gevarenzone:
11. Ricciardo
12. Ocon
13. Zhou
14. Tsunoda
15. GaslyPérez redt het niet ten opzichte van het Britse Mercedes-duo en datzelfde geldt voor Leclerc en Sainz.
Én Verstappen. P6 voor de Nederlander op ruim 6 tienden. Hij had er echter gebruikte softs onder hangen, net als de Ferrari's.Hamilton is op weg naar een snelle tijd, maar heeft dan nog even een momentje aan het eind. Daardoor is Russell (1.19,470) toch nog dik 3 tienden rapper. Die tijden gaan dus al omlaag.
Nog weinig actie in Q2, tot nu. Daar komt ineens een heel treintje, het blijft een apart beeld.
Start Q2
En weer door. Over een klein kwartiertje valt het traagste vijftal opnieuw af.
Of pole position hier belangrijk is? 23 van de 31 races op Circuit de Barcelona-Catalunya werden gewonnen door de polesitter. Met een percentage van 74 procent staat het Catalaanse circuit daarmee bovenaan de lijst van minstens vijf keer bezochte circuits.Einde Q1
Teleurstelling bij publiekslieveling Alonso en ook Vettel, zij redden het niet in Q1. Samen met Stroll, Albon en Latifi vallen de oud-wereldkampioenen af. Zo deel 2!
Allemaal leuk en aardig die 'groene Red Bull', maar Aston Martin ligt er hier gewoon nu al met twee auto's uit!Schumacher springt eruit en ook Magnussen is definitief veilig. Stroll redt het niet, Gasly wel.
En Alonso zit klem op de baan. Die zal pissig zijn hier bij zijn thuisrace...Voor een paar mannen wordt het dringen. Komt Albon bijvoorbeeld nog over de streep voordat de klok op nul staat, of mag hij helemaal niet meer gaan aanzetten?
Uiteindelijk blijkt het mee te vallen. Iedereen mag nog eens.