Einde VT3
Dat was het voor deze derde en laatste vrije training in Catalunya! Charles Leclerc was alweer voor de derde keer dit weekend het snelst van allemaal, maar Max Verstappen lijkt hem op de hielen te zitten en ook Mercedes is op de afspraak. Dat belooft wat voor de kwalificatie van later vanmiddag. Heel graag tot rond de klok van 16.00 uur!
Met nog iets meer dan een minuutje te gaan hebben we nog veel coureurs op het asfalt. Misschien willen Verstappen en co nog even een proefstart doen op de grid.
Verstappen is sneller dan de Ferrari in de eerste sector, dat is geen verrassing. In het tweede gedeelte komt hij een Aston Martin tegen en of die hem nu hindert of niet, zit de Nederlander er daarna nog altijd nipt onder. Op de streep komt hij 72 duizendsten tekort: 1.19,844.
Russell en Hamilton staan er ook niet heel ver achter...Verstappen begint aan een out lap op een nieuw setje rood. Gaat hij een poging wagen om aan de toptijd van Leclerc te komen? Banden op temperatuur brengen, een gaatje zoeken en dan aanzetten.
Russell naar P2, dat lijkt er meer op! 1.19,920 van de nummer nummer 4 in het WK.
Na gisteren dachten we dat Mercedes hier wel weer het derde team ging zijn, maar voorlopig hebben we toch ook Magnussen (Haas) én Bottas (Alfa Romeo) voor het Britse duo. Nog zo'n 20 minuten te gaan.
Sainz naar de snelste tijd...... maar daar is Leclerc ook meteen: 1.19,772 en een gat van dik drie tienden voor de WK-leider.
Magnussen ineens naar P5. Dat zal de Haas-burger moed geven, met Schumacher met remproblemen in de garage.
Nee, bij Mercedes hebben ze de auto nu weer wat lager gezet en meteen zitten ze niet meer op de staart van Ferrari en Red Bull. Hamilton verbetert zich nu wel, maar blijft nog op 9 tienden en P6 steken.
Gasly had als enige coureur nog geen tijd geklokt in VT3, en gaat dat ook niet meer doen. We zagen eerder rook uit zijn Alpha Tauri komen en het team heeft iets ontdekt wat hem ook de rest van de training binnen zal houden.
Verstappen opent paars, zit er daarna wat boven en split de Ferrari's: 1.20,475 op 2 tienden van de Monegask.
Russell begint zijn ronde snel, maar verliest in het tweede gedeelte flink en ligt op start/finish dik 7 tienden achter Leclerc. P4 voor de Brit, want Pérez is naar de derde stek gegaan. Wat doet Verstappen?
Daar is Verstappen dan eindelijk, nadat Leclerc zijn eigen toptijd niet kan aanscherpen op de zachte band. Bandenslijtage is key dit weekend.
Pérez heeft nog weinig laten zien dit weekend en komt momenteel niet verder dan P7. Russell klokte de derde tijd, Hamilton geeft een seconde toe op Leclerc. Een logische verklaring over de boordradio, want zijn DRS bleek het (weer) niet helemaal te doen.
Daar zijn ook Hamilton, Russell en Pérez voor out laps op rood. De enige coureur die we nog niet gezien hebben is Max.
Leclerc komt naar buiten en gaat zich er ook meteen voor zitten: 1.20,278 en dus nog niet echt in de buurt van de snelste tijd van gisteren.
En daar hebben we van de grote teams ook Sainz eindelijk. Hij rijdt met een nieuw chassis, nadat er gisteren een brandstoflek aan het licht kwam. De Spanjaard haalt voor zijn thuispubliek meteen 8 tienden van de snelste tijd af: 1.20,484.
'Mijn remmen staan in brand', deelt Schumacher mede aan zijn team. Gelukkig krijgt hij zijn auto tot in de pitstraat, waar hij niet op de gewenste plaats kan stoppen. Daardoor valt er ook nog even een monteur op zijn achterste. Werk aan de winkel bij Haas.
De grote kanonnen hebben nog geen haast. Momenteel zijn alleen Bottas, Schumacher, Magnussen en Tsunoda buiten. De helft van het veld hebben we nog niet eens gezien.
Ook Bottas is inmiddels onderweg, op softs. Hij kreeg al vroeg in VT2 pech en moest een nieuwe motor in zijn Alfa Romeo monteren. De Fin kon dus geen run doen op de zachte band, wat hij nu maar even inhaalt: 1.21,326 voor P1.
Rook aan boord bij Gasly, die gelukkig nog bij het team stond en maar gauw weer uitstapt. Hij loopt vermoedelijk wat vertraging op.
De McLarens kiezen meteen het ruime sop na een met name voor Norris niet vlekkeloos verlopen eerste trainingsdag gisteren. Ook Gasly, Stroll en Vettel zijn er al aan begonnen.
Start VT3
Groen licht in Catalunya! Vindt Max Verstappen in deze slottraining wat hij gisteren nog miste, met name over één ronde?
Routekaartje
De plattegrond voor dit weekend! Niet dat de coureurs nog zo'n kaartje nodig hebben, want als er één circuit is dat ze allemaal kunnen dromen... Deze 4,675 kilometer lange strook met 16 bochten heeft geen geheimen voor de coureurs. De weersomstandigheden zijn er ook naar voor de straks 110.000 toeschouwers: het is 30 graden en het zonnetje schijnt volop.
Hoogtepunten
Dan nog even terug naar gistermiddag. Max Verstappen moest in VT1 de beide Ferrari-coureurs voor laten gaan en in VT2 kwamen daar ook nog eens de Mercedessen bij. Zij lijken dit weekend veel minder last te hebben van 'porpoising' en hielden de Nederlander op P5.
,,Het is duidelijk dat we over één ronde nog wat werk te doen hebben, maar de longruns zien er degelijk uit en daar ben ik blij mee. We moeten gewoon een middenweg zien te vinden”, sprak Verstappen na afloop. Lewis Hamilton kon weer lachten. ,,Dit is de eerste keer dat ik zonder te stuiteren over een recht stuk heb gereden." Zijn teamgenoot George Russell was ook voorzichtig positief, maar dacht dat met name Red Bull de motor nog wel wat meer open kon schroeven.‘Hij heeft alles in zich voor een plaats op de grid’
‘Max is geen coureur meer, Max is een wereldster’
Nu er weer eenvoudig gereisd kan worden, is ook het Max Verstappen-leger terug in Spanje. Uitgebreid, hongerig en afkomstig uit alle windstreken. Veel GP’s maken beleid op die invasie. ,,Wij gaan voor oranje, van begin tot eind.” Lees hier het verhaal van onze verslaggever. (Premium)
Buenos días
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de derde vrije training bij de GP van Spanje! Nog een uurtje hebben de coureurs om de juiste afstelling voor de kwalificatie van later vanmiddag (16.00 uur) te vinden. Hoe vergaat het Max Verstappen en co in de Catalaanse zon? Vanaf 13.00 uur volgen we hier de slottraining.