Einde VT3
Daar heb je die dekselse Charles Leclerc nog even, terwijl de klok al op nul staat: 1.29,735 voor P1. Drie honderdsten onder de tijd van Max Verstappen, maar die liet zojuist voor die misser al zien dat hij nog wel een stukje harder kon. De wereldkampioen doet nog even een proefstart op de grid om zijn training af te sluiten.
Al met al belooft het vanavond vanaf 18.00 uur weer een bijzonder spannende kwalificatie te worden! Bedankt voor het volgen en heel graag tot straks!Sainz gaat paars in de eerste sector... maar uiteindelijk is het gat naar Verstappen toch nog 0,241 seconde. P4 voor de Spanjaard, vlak achter teamgenoot Leclerc. We hebben twee Bulls bovenaan.
Die andere Red Bull-coureur, Pérez, zet hem nu juist op P2. Minder dan een tiende achter Verstappen.
Wat een momentje bij Verstappen! Hij was bezig aan een flinke verbetering, maar knalt dan keihard over de kerbs. Max breekt zijn rondje logischerwijs af en zoekt het team op. Hij kwam daar met de voorkant van zijn RB18 even flink los van het asfalt.
De bandenwarmers komen er weer af bij Ferrari, Leclerc begint aan een nieuwe run op softs. Datzelfde deed Pérez zojuist, met nog iets meer dan 10 minuten op de klok.
Hamilton scherpt zijn tijd licht aan, maar dat is niet de winst waar ze op hopen bij de wereldkampioen van de constructeurs. Nog altijd P9, met Russell op P11.
Zo dan, Bottas zet hem even tussen Verstappen en Leclerc in: 1.30,030 en op een kleine drie tienden van de Nederlander.
Hamilton verbetert zich nu naar P9. Het houdt allemaal niet over voor de Brit, zoals we net ook al zagen in de data op de rechte stukken. Daar levert de Mercedes heel veel in ten opzichte van bijvoorbeeld de Red Bulls.Gasly blokkeert de uitgang van de pitstraat enigszins en dat doet hij niet vrijwillig, zo lijkt het. Hij krijgt zijn Alpha Tauri niet op gang en wacht nu op monteurs die de auto terug gaan duwen. De Fransman maakt zelf alvast een beginnetje.
Pérez met een momentje. Hij toucheert heel licht de muur en moet wat uitwijken. Het lijkt erop dat hij ermee wegkomt.
Schade is er ook bij één van de McLarens. De monteurs zijn bezig aan de vloer van Ricciardo.Dat lijkt er meer op van Verstappen. Als eerste coureur duikt hij dit weekend onder de 1.30 voor P1: 1.29,768 na een rondje groen-paars-paars. Dat setje banden was overigens al vijf rondes oud.
Momenteel in de top 8: vier Red Bull Powertrains en vier Ferrari-motoren.
Verstappen ligt na de eerste sector twee tienden achter op Leclerc, halveert dat vervolgens in het tweede gedeelte, maar uiteindelijk is het verschil toch drie tienden. P6 voor de Nederlander, ook nog achter Tsunoda. Dat die Japanner hier nog tussen staat, laat wel zien dat het nog een stukje harder kan. Diens teamgenoot Gasly heeft hem overigens op P2 gezet op 9 duizendsten van de Ferrari.
Pérez gaat groen-paars-geel en verbetert zich naar P2, op anderhalve tiende van Leclerc. Gaat Max daar zo nog onder? De kampioen zit in zijn opwarmronde.
Daar is Verstappen, ook op de zachte compound. Het is mooi om te zien dat de coureurs net als vorige week dus ook op zaterdagmiddag nog een kwalificatierun doen.
En in wat voor verkeer komt Norris hier terecht in de loop van zijn ronde. Is die drukte een voorbode voor de kwalificatie van straks?
Pérez noteert in zijn eerste getimede ronde de vierde tijd: 1.30,747 en daarmee achter de Ferrari's + Bottas. Die Fin staat er dus lekker bij.
Na ruim een kwartier trainen besluit nu weer een paar coureurs voor het eerst het asfalt op te zoeken. Niet de Red Bulls, Alpines en Russell, zij staan nog altijd in de garage.
Ondertussen haalt Leclerc zomaar eventjes ruim een halve seconde van de snelste tijd af: 1.30,139 voor onze WK-leider.
Dat Norris op softs nu niet dichter in de buurt kan komen dan anderhalve seconde, is toch wel triest te noemen. Teambaas Andreas Seidl gaf dit weekend al toe dat de focus op het fixen van de remproblemen, andere vooruitgang aan de auto hindert.
41 duizendsten zit ertussen voor de rode brigade, met Sainz op P1: 1.31,011. Ter vergelijking, gisteren reed Leclerc al een 1.30,074 in representatievere condities voor de kwalificatie.
En het zijn de Ferrari's die voor het eerst gaan aanzetten op zacht rubber. Paarse sectoren dus, dat is niet heel gek.
De coureurs die naar buiten komen, besluiten het veelal bij een installatieronde te houden. De meesten wachten liever op nog wat idealere omstandigheden.
Net voordat Leclerc zich voor het eerst laat zien op softs, probeert Schumacher een proefstartje. Daar kwam hij niet heel lekker weg.Ook Hamilton is er al op tijd bij. Normaal gesproken ligt de focus in VT3 op de wat langere runs en racesimulaties, maar vorige week zagen we toch ook nog wat snelle push laps.
Start VT3
Groen licht in Djedda, waar het bij een zonnetje en 24 graden zeer aangenaam is... qua weersomstandigheden dan. Bottas, Zhou en Magnussen komen meteen naar buiten. Laatstgenoemde had gisteren grote problemen met de hydrauliek van zijn Haas.
‘Wat doet iedereen hier nog?’
Ralf Schumacher gaat de Grand Prix van Saoedi-Arabië in ieder geval niet vanaf het circuit in Djedda voor de Duitse televisie analyseren. De oud-coureur heeft besloten het land te verlaten na de raketaanval van gisteren, in de buurt van de baan. Lees hier wat hij te vertellen had.
© Pro Shots — Ralf Schumacher. Routekaartje
Op dit snelle lint aan de Rode Zee moet het voor Max Verstappen en de andere coureurs gaan gebeuren dit weekend. Een bij vlagen onoverzichtelijk en daardoor potentieel onveilig stratencircuit, zo luidde de kritiek vier maanden geleden toen we hier voor het eerst te gast waren. Dat heeft de organisatie geprobeerd te tackelen door videoschermen neer te zetten zodat de rijders beter door blinde bochten heen kunnen kijken en daarnaast is een aantal muren breder gezet. Hoe goed het mogelijk is om hier morgen in te halen blijft echter nog lastig te vertellen, dus de coureurs is veel gelegen aan een goede kwalificatie later vandaag.
© ANP Wat gebeurde er gisteren op de baan?
Maar voor nu is het dus weer 'business as usual'. We gaan gewoon trainen, zoals ook gisteren al twee keer gedaan is. Met twee keer dezelfde uitkomst: Max Verstappen net achter Charles Leclerc, hetzij op hardere banden. De WK-leider uit Monaco kwam bovendien niet zonder schade uit VT3, zoals in onderstaande video te zien is.
Verstappen had door een virtual safety car gisteren ook nog niet de gewenste kwalificatiesimulatie kunnen doen op de rode band. Vindt hij het welletjes, of wil hij vanmiddag toch nog een run op softs doen?Een dag nadat de Formule 1 opgeschrikt werd door een raketaanval, legden teambazen uit waarom het racecircus gewoon blijft draaien in Saoedi-Arabië. ,,Ik weet niet of ik hier nu op vakantie zou gaan, maar voor zaken voelt het veilig.”
De hoofdrolspelers uit de Formule 1 moesten worden overtuigd door teams, autoriteiten, beveiligingsexperts en de sportleiding om door te gaan. Zo wilden bijvoorbeeld routiniers Fernando Alonso en Lewis Hamilton niet meer rijden, volgens de Italiaanse Gazzetta dello Sport. ,,Natuurlijk waren ook onze coureurs bezorgd, dat waren we allemaal”, zegt Ferrari-teambaas Mattia Binotto. Lees hier meer van onze verslaggever. (Premium)© REUTERS — Fernando Alonso. GP veilig na ‘stressvolle dag voor coureurs’
In een gezamenlijk statement herhaalden de Formule 1-leiding en de FIA vandaag nog eens dat de Saoedische Grand Prix gewoon door zal gaan als gepland. De autoriteiten en beveiliging hebben verzekerd dat het evenement veilig is na de raketaanval van gisteren op een nabijgelegen oliedepot. Lees hier meer.
Welkom
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de derde vrije training voor de GP van Saoedi-Arabië. Ondanks alle tumult van gisteren en de veiligheidssituatie in Djedda klimmen de coureurs vanaf 15.00 uur weer in hun auto, de één met meer tegenzin dan de ander, om de laatste voorbereidingen te treffen voor de kwalificatie van vanavond. Hier volgen we de gebeurtenissen in VT3 op de voet.