Einde VT1
En dat was het voor dit eerste trainingsuur in de straten van Jeddah. Waar Charles Leclerc uiteindelijk dus toch nog even Max Verstappen van de snelste tijd af wist te houden, al weten we door alleen maar even naar het verschil in gebruikte banden te kijken dat dit nog helemaal niks zegt voor het verdere verloop van het GP-weekend.
Misschien weten we straks meer, als we vanaf 18.00 uur onder kwalificatie- en raceomstandigheden gaan trainen. Heel graag tot dan!Daar hebben we 2 minuten voor het einde dan eindelijk de verbetering bovenaan de tijdenlijst. Leclerc zet hem op P1: 1.30,772 en dus onder de tijd van Max.
Sainz is bezig aan een verbetering en zit in vrije lucht, maar ook hij breekt zijn rondje af. 'Een hoop gestuiter.'
Verstappen heeft het over een 'branderige geur'. Hij vraagt aan het team hoe dit zit.
Een rustigere periode op de baan zojuist, maar daar is onder anderen Verstappen weer. Hij lijkt voor een herkansing op 'rood' te gaan.
Gasly verbetert zich en zet zijn Alpha Tauri op P2, zelfs na nog even de muur te hebben getoucheerd. Vier tienden achter Max nu. En wat zien we, die hield hem zelf zojuist ook nog maar amper recht. 'Trok de wind ineens aan, of wat was dit? Het is heel moeilijk.'
Verstappen noteert paars in de sector, maar komt zoveel verkeer tegen dat hij zijn eerste vliegende ronde op softs besluit af te breken.
'Er is een hele hoop gestuiter', horen we Hamilton over de radio zeggen. Het stratencircuit van Jeddah is veel vlakker dan de baan in Bahrein, maar ook hier steekt het probleem van porpoising dus de kop op.
© AFP We rijden mee bij Russell voor wat een niet héél indrukwekkend rondje was op de zachtste band. Misschien ligt de focus daar ook nog niet zo op, maar het gat met Verstappen was toch dik 4 tellen. De Nederlander staat momenteel binnen.
Hamilton doet een iets serieuze poging, maar strandt ook op anderhalve seconde voor P4.En dat is nu. Nog 34 minuten hebben de mannen om te trainen, Russell stond al bij de uitgang van de pitstraat te wachten met nieuwe softs.
Daar zijn ook eindelijk de twee Ferrari's, met harde banden eronder.Over een minuutje gaan we weer door!
De marshals doen hun ding, terwijl de coureurs in de garage staan te wachten. Het was trouwens Norris die het reeds wapperende bord raakte en van de muur reed. Nog 38 minuten op de klok.
Rode vlag
Er ligt flink wat vuil op de baan. Ricciardo zegt dat het gaat om het bord waarmee de afstand tot de eerste bocht wordt aangegeven. Code rood, want dat moet worden opgeruimd. Hopelijk duurt het allemaal niet te lang.
Verstappen met een nieuwe toptijd: 1.30,888.
Magnussen doet zijn balaclava af. Bij Haas zijn ze dus nog wel eventjes bezig met dat probleem van zojuist.
En Ferrari is na een klein kwartiertje nog steeds afwezig.Ondertussen lost Verstappen zijn teamgenoot Pérez af bovenaan de tijdenlijst: 1.31,885 en ruim een seconde harder dan de Mexicaan. Altijd goed om even te vergelijken, de poletijd van Hamilton was hier vorig jaar 1.27,511.
Over de Brit gesproken, hij zet hem nu op P2 met softs eronder. Met veel zachtere banden is hij dus een seconde trager.Problemen voor Magnussen, zo lijkt het. De nummer 5 van vorige week krijgt te horen dat hij niet meer mag schakelen en brengt zijn Haas terug naar het team. Geen lekkere start voor Magnussen, die hier als één van de enigen nog nooit reed.
Iedereen is in de eerste minuten in ieder geval al buiten geweest, op de Ferrari's na. Ook Verstappen dus, op harde banden. We zien dat de Nederlander meteen een bochtje mist.
De kwalificatie en de race worden ook dit weekend weer onder het kunstlicht verreden ná zonsondergang, dus de tijden zijn straks tijdens VT2 waarschijnlijk wat representatiever. In VT1 zal het vooral gaan om het maken van kilometers.
Start VT2
De klok loopt voor het trainingsuur op het 'verbeterde' stratencircuit van Jeddah. Zijn de problemen aan de Red Bull van Max Verstappen inderdaad verholpen? Is Ferrari meteen weer snel? Het is 22 graden aan de Rode Zee en er staat ook wat wind, daar gaan we.