LECLERC WINT
Daar is Charles Leclerc. Hij wint de eerste Grand Prix van het nieuwe F1-tijdperk voor Carlos Sainz, Lewis Hamilton, George Russell en Kevin Magnussen! Maar achteraf zal het toch vooral gaan over de problemen van Red Bull en Max Verstappen. Wat een knotsgek einde!
57/57
Bij het ingaan van de laatste raceronde is Pérez hem kwijt! 'Lost engine'
56/57
En ook Pérez heeft problemen! Daar gaat Hamilton van proberen te profiteren.
55/57
Verstappen valt stil! Dit is einde verhaal! Hij probeert de pitstraat nog te halen, maar is genoodzaakt daar uit te stappen...
54/57
Daar komt Sainz! De Spanjaard gooit zijn achtervleugel open en zet hem er aan de binnenkant langs bij een tierende Verstappen. Ferrari naar 1-2...
53/57
En zit er nog iets meer in voor Mercedes dan P5 en P6? Vooralsnog houdt Pérez Hamilton goed achter zich.
52/57
Anderhalve seconde is het verschil ten opzichte van Leclerc.
51/57
Wat kan Pérez nog voor Verstappen betekenen? Voor de wereldkampioen zou het lekker zijn als de Mexicaan wat probeert bij Sainz. Pérez rijdt in ieder geval de snelste raceronde.
51/57
Leclerc met een geweldige herstart! Verstappen heeft zijn handen zelfs nog vol aan Sainz. Vooralsnog weet hij de Spanjaard achter zicht te houden.
50/57
'Safety car in this lap.' We gaan weer racen, 8 rondes voor het einde! Leclerc mag zo dadelijk het moment uitzoeken.
49/57
Verstappen ondervindt aanhoudende problemen met het sturen. Hij krijgt zojuist te horen dat het niet nodig is om de auto voortijdig te parkeren, maar helpen doet het niet.
48/57
Daar is hij, pal achter Leclerc en de safety car! De Ferrari-coureur is van mening dat de safety car te traag rijdt en hij daar de meeste hinder van ondervindt.
47/57
Alle auto's rijden de safety car voorbij, voordat Leclerc aansluit. Hoeveel rondes gaan we nog racen?
47/57
Zo gaat het allemaal weer in elkaar schuiven met - momenteel - nog 11 rondes te gaan.
En Leclerc komt inderdaad alsnog naar binnen voor zachte banden.Safety car
Brand bij Gasly en we krijgen een safety car! Een nieuwe wending in Bahrein.
45/57
Nu antwoordt Leclerc niet. Hij rijdt voorlopig door, terwijl de radio's van Red Bull en Verstappen niet heel gunstig klinken. Gaat deze undercut slagen?
44/57
En daar is Verstappen voor alweer zijn derde stop! Wat levert dit hem op? Hij gaat doortrappen, dat weten we wel na die eerdere boordradio's.
Hij ligt nu nog 10 tellen voor op Hamilton, voor wat dat nog waard is...43/57
'We hebben minder degradatie dan Verstappen', krijgt Leclerc te horen. Dat zal hem als muziek in de oren klinken.
43/57
En nog altijd lekker op P7: Magnussen. Haas gaat meteen wat punten scoren.
42/57
Leclerc heeft een marge bij elkaar gereden van iets minder dan 4 seconden naar Verstappen. Maar we hebben nog even te gaan.
Spannender is het momenteel als het om P3 gaat. Pérez jaagt op Sainz.41/57
Nu gaat ook Tsunoda voorbij aan Alonso met de DRS. Het gaat allemaal om P10 en één virtueel punt.
40/57
Zo, dat was wel een heel moeizame stop voor Stroll. Hij komt gelukkig wel weg met zijn Aston Martin.
39/57
Bij Alpine switchen ze van positie: Ocon haalt Alonso in voor P9.
38/57
Een momentje in de eerste bocht tussen Sainz en Albon, die de pitstraat verlaat. 'Die gast crasht bijna op me', aldus Sainz.
36/57
Nu verliest Verstappen toch weer wat tijd ten opzichte van de Monegaskische leider. Het verschil is iets meer dan 2 tellen. Moet het van een eventuele derde stop gaan komen voor Max?
© AFP 34/57
Terwijl Leclerc en Verstappen in aantocht zijn, haalt Norris HĂŒlkenberg in voor P18. Even later krijgen de mannen blauwe vlaggen.
34/57
'Je bent vrij om te pushen', krijgt Verstappen te horen. Wil dit zeggen dat Red Bull sowieso voor drie stops kiest?
Meteen wordt het gaatje wat kleiner, anderhalve seconde nog.33/57
Een halve minuut naar achteren ligt Hamilton weer in de clinch met Magnussen. De Brit wint het duel om P6.
32/57
Verstappen heeft er even flink de pest in. Hij heeft het gevoel dat hij voor Leclerc had kunnen zitten, maar moest het van zijn team rustig aan doen in zijn out lap.
32/57
Verstappen pusht terwijl Leclerc binnenkomt. En hij zit er weer vlak achter hoor! Iets meer dan een seconde is het.
31/57
En bij Ferrari anticiperen ze weer. Wat gaat het verschil zijn als Leclerc terugkeert?
31/57
Daar komt Verstappen weer voor de concurrentie! Hij stapt over op mediums, maar kan hij hier de race op uitrijden? Anders worden het drie stops...
30/57
Dit is toch ook wel een dingetje. De zes achterste coureurs rijden allemaal met een Mercedes-motor: Stroll, Albon, Ricciardo, Latifi, HĂŒlkenberg en Norris.
Nog liefhebbers voor de beelden van het duel tussen Leclerc en Verstappen zojuist? Wat een heerlijk gevecht... (Bij foutmelding even de adblocker uitzetten)
28/57
'Ze zijn alweer bijna dood', aldus Verstappen over zijn banden.
En wel heel gek: Hamilton, die op hard stond, komt nu weer binnen voor mediums. Die gaat dus voor drie stops.26/57
Alonso is de eerste coureur die zijn tweede stop maakt. Dat is wel heel erg vroeg, want we zijn nog niet eens halverwege.
25/57
In het middenveld, zo op de grens van de punten, zitten de twee Alpines achter elkaar. Daar vlak achter vechten Bottas en Tsunoda om P11.
24/57
'Denk aan drie stops', drukt Sainz zijn team op het hart. Dat zou wat zijn.
Ondertussen blijft het voor McLaren allemaal erg slecht gaan. Albon gaat nu zelfs voorbij aan Norris.23/57
Geluiden die steeds terugkomen is dat Red Bull met wat remproblemen kampt. Het zal Verstappen niet helpen, nu weer bijna 3 tellen achter Leclerc. De snelste raceronde is trouwens in handen van P4 Pérez.
21/57
De rust is dus weer een beetje terug. Gelukkig gaan we straks nog een keertje pitstops maken! In de tussentijd kijken we naar Bottas die zit te jagen op de elfde stek van Tsunoda.
Achteraan gaat Vettel-vervanger HĂŒlkenberg binnen afzienbare tijd blauwe vlaggen krijgen, hij rijdt ruim achter P19 Ricciardo.20/57
Een rondje later heeft Leclerc wat ademruimte, want Verstappen zit niet binnen de seconde en mag zijn DRS dus niet gebruiken. Ook opvallend: Leclerc doet dit allemaal op mediums, Verstappen heeft softs onder zijn RB18 hangen.
19/57
Een nieuwe poging van Verstappen mislukt. Hij remt hem er laat uit, maar Leclerc steekt hem weer binnendoor. Wat een heerlijk gevecht dit, we kunnen wel zeggen dat die nieuwe reglementen/auto's hun werk doen!
18/57
Daar gaan we weer! Wat een spektakel! Het gaat precies hetzelfde als een ronde eerder: Verstappen neemt eerst de koppositie over op start/finish, daarna pakt Leclerc hem terug.
© REUTERS 17/57
Meteen bij het volgende DRS-punt steekt Leclerc hem er weer langs. De Monegask leidt weer.
17/57
Jawel! Verstappen gooit de achtervleugel open en de vonken schieten eraf, maar hij heeft hem te pakken.
16/57
De eerste poging met de DRS is niet succesvol voor Verstappen. Kan het op het rechte stuk?
16/57
Bij Ferrari nemen ze geen enkel risico, meteen de volgende ronden duikt Leclerc ook naar binnen. Hij komt terug op de baan maar zit nog maar net voor Verstappen. Het gevecht is helemaal terug!
15/57
Verstappen komt naar binnen, terwijl in sector 1 kort met gele vlaggen gezwaaid wordt. De Nederlander blijft voor rood, en gaat straks waarschijnlijk op harde banden de race uitrijden. Verstappen komt terug op P4.
13/57
Een rondje later heeft Hamilton dan toch wat temperatuur in het nieuwe rubber gekregen. Hij haalt Zhou weer in voor P11.
12/57
Een hele vroege eerste stop! Hamilton duikt naar binnen voor harde banden. Gaat hij daar de race op proberen uit te rijden? De Brit komt terug op P11, vlak voor Zhou.
En Hamilton heeft in de eerste bocht nog totaal geen grip, dus hij maakt een slippertje. De Chinees komt erlangs. 'Totaal geen grip op deze banden', zegt hij even later.11/57
Het gat vooraan is nu toch opgelopen naar 3 seconden. Voor Verstappen moet het misschien in de pitstraat gebeuren, met bijvoorbeeld een undercut of een iets andere strategie.
Verstappen over de radio: 'Ik heb echt geen tractie.'© ANP 10/57
Pérez is terug op P4! De Mexicaan komt met meer snelheid de bocht uit, gooit zijn DRS open en neemt Hamilton te grazen. De voorste vijf posities zijn nu dus weer zoals bij de start.
9/57
Ondertussen zijn de Alfa's het gevecht aangegaan met Albon in de Williams. Bottas heeft hem al te pakken en ook Zhou lijkt dat zo te gaan doen.
8/57
De achterstand van Verstappen is ietsje gegroeid. Hij rijdt op 2,2 seconde van Leclerc, maar wel ruim 4 tellen voor Sainz.
Bekijk hier de beelden van de start! Daar lukte het Verstappen dus net niet om Leclerc te grazen te nemen.
7/57
Hamilton zit nadrukkelijk te kijken bij Sainz. Het lukt hem nog niet om naar P3 te komen, terwijl even later op hetzelfde punt Schumacher wordt ingehaald door Zhou.
6/57
De eerste straf van het seizoen is voor Ocon en bedraagt 5 seconden, in te lossen bij de volgende pitstop.
5/57
En daar heeft ook Russell nu Magnussen te pakken. P6 voor Russell.
4/57
Het blijkt dat Ocon en Schumacher elkaar raakten na de start, waarbij die laatste spinde. Maar Schumacher kan vooralsnog gewoon door, hij rijdt op P13. Het incident is 'noted' door de wedstrijdleiding.
3/57
Verstappen zit ongeveer een seconde achter Leclerc. Wellicht kan hij straks wat met de DRS.
Vroeg in de derde ronde maakt Magnussen een remfoutje en een aantal bochten later kost hem dat alsnog de vijfde positie aan Pérez. Het is natuurlijk al heel wat dat Haas voor deze plekken meedoet...2/57
We komen voor het eerst over de streep in de volgende volgorde: Leclerc, Verstappen, Sainz, Hamilton, Magnussen, Pérez, Russell, Gasly, Alonso, Ocon.
1/57
Pérez kent een erg slechte start. Hij verliest meteen twee posities aan Hamilton en Magnussen. Russell is meteen opgeklommen naar P7.
Start
De lichten gaan aan, weer uit en we zijn weg! Leclerc gooit de deur dicht! En Hamilton heeft Pérez al snel te pakken.
© REUTERS Formation lap
Het veld rolt weg voor de formatieronde. Eventjes alvast wat temperatuur in die banden krijgen voor de start. We gaan bijna los.
De bandenwarmers gaan eraf en we zien dat de Ferrari's én Max Verstappen gekozen hebben voor softs. Alleen de McLarens kiezen voor softs.
De polesitter en zijn teambaas zijn er ook klaar voor. Nog een paar minuutjes!
Actie voor Unicef
Zojuist poseerden alle twintig coureurs met een bord waarop stond 'F1 supports Unicef'. Dit om kinderen en families in OekraĂŻne en andere conflictgebieden te steunen. De teams hebben ook al een donatie gemaakt naar het schijnt.
Christian Horner had bij Viaplay niet heel veel nieuws te melden. ,,Het is een nieuw seizoen, nieuwe regels en nieuwe concurrenten. We weten niet hoe sterk Ferrari en Mercedes gaan zijn, dus het wordt interessant", aldus de teambaas van Red Bull. Over de nieuwe auto's: ,,De coureurs hebben het veel moeilijker met het besturen van de wagens. Sommige auto's hebben nog niet eens een raceafstand gereden."
Toto Wolff denkt op zijn beurt dat zijn Mercedessen op P5 en P6 zullen uitkomen. Alles daarboven is winst.Sky Sports sprak zojuist nog even met Carlos Sainz, over iets meer dan een kwartier startend vanaf P3. De Spanjaard van Ferrari vertelt dat de omstandigheden namelijk iets zijn veranderd. Het is vandaag wat warmer en de wind komt uit een andere richting, dus de auto voelt iets anders aan.
Drie races in Amerika vindt de Formule 1 geen probleem. Dat zei directeur Stefano Domenicali voorafgaand aan de openingsrace van het seizoen. Dit jaar zijn er al twee grands prix in de Verenigde Staten, in Austin en Miami, en zeer waarschijnlijk komt daar in 2023 een race in Las Vegas bij. Lees hier meer.
Op welke banden starten ze?
En dan is er nog een stukje bandenstrategie bij de start. Omdat de coureurs niet langer verplicht zijn de race te beginnen op de snelste bandensoort uit het tweede kwalificatiegedeelte, mogen zij dit nu geheel zelf invullen. Gaan ze voor softs, mediums of zelfs de hardste compound? Dit hebben Max Verstappen en co in ieder geval nog over aan verse dan wel gebruikte setjes banden.
Inmiddels hebben de coureurs hun garage verlaten en staan ze op de de grid! Nog iets meer dan een halfuurtje en dan gaat het los. Wie remt er als laatst in bocht 1? En wat gaat over 57 rondes de winnende strategie zijn op dit circuit dat veel van de banden vraagt: één of twee stops?
© ANP / EPA De mooiste wagen van de grid
Tien nieuwe autoâs, tien nieuwe designs. Maar welk team rijdt er dit jaar in de mooiste bolide? We speelden Ranking the Cars met autocoureur Tom Coronel. (Premium)
Winnaars van de zaterdag
Wie hebben hun zaakjes dan beter op orde? Over de breedte oogt vooral Ferrari heel sterk. Met Charles Leclerc op pole, Carlos Sainz op P3 en ook de klantenteams Alfa Romeo (Valtteri Bottas op P6) en Haas (Kevin Magnussen P7) aanwezig in Q3. Haas-baas GĂŒnther Steiner ging zelfs al zover om te zeggen dat Ferrari de beste motoren heeft op het moment. ,,Dat denk ik echt, en daar moeten ze een hoop credits voor krijgen, want ze zaten in hetzelfde schuitje als wij. Ze hebben daardoor een hele hoop bagger over zich heen gekregen, maar ze hebben hun huiswerk gedaan en zijn teruggekomen met een heel goed product", aldus Steiner via Motorsport.com.
En dan is er natuurlijk nog het Red Bull Racing van Max Verstappen en Sergio Pérez. De Nederlandse wereldkampioen maakte er geen ramp van dat hij in de kwalificatie één rode wagen voor zich moest dulden. Nee, hij geloofde vooral met het oog op de wedstrijd in zijn nieuwe wapen. ,,Ik denk dat we een heel goede raceauto hebben."Verliezers van de zaterdag
Met een compleet nieuw reglement in de F1 was het nog interessanter om gisteren te zien hoe de teams zich onderling verhielden. Konden we na de zaterdag al een aantal winnaars en verliezers aanwijzen? Laten we beginnen met de verliezers, al moet de eerste race natuurlijk nog beginnen.
Dan kunnen we natuurlijk niet om Mercedes heen. Het team blijft maar stuiteren (porpoising) op de snelle stukken van de baan en kwam niet verder dan P5 voor Lewis Hamilton en P9 voor George Russell. Desondanks was zevenvoudig wereldkampioen na afloop niet eens zo ontevreden.
Als we nog verder naar achteren gaan op de grid komen we uit bij teams als Williams (Nicholas Latifi op P20), McLaren (Lando Norris zei dat er momenteel 'meer negatieve dan positieve punten zijn' die niet van vandaag op morgen zijn opgelost) en Aston Martin. Ook dat laatste team heeft last van porpoising en zegt dat de maatregelen die ze hiertegen nemen de auto wel driekwart seconde kost.© AFP — Lando Norris. Kwalificatie
Laten we om te beginnen nog even kijken naar de kwalificatie van gisteren. En dat werd een spannende, waarin de verschillen vooraan zoals we al hoopten bijzonder klein waren. Uiteindelijk was het Charles Leclerc die Max Verstappen van pole position af wist te houden, met Carlos Sainz en Sergio Pérez op de tweede startrij. Daarachter vinden we Lewis Hamilton terug, samen met ex-teamgenoot Valtteri Bottas. Gaat dat ook nog leuk worden bij bocht 1?
Ferrari vreest Verstappen
De Italiaanse kranten jubelden vanmorgen over de wederopstanding van Ferrari. Charles Leclerc op pole, Carlos Sainz erachter op P3, maar beide coureurs vrezen in Bahrein die rappe Nederlandse wereldkampioen die tussen hen in staat. ,,Die gaat héél snel zijn.â Lees hier het verhaal van onze verslaggever in Bahrein! (Premium)
© ANP Welkom
Goedemiddag en welkom in ons liveblog voor de Grand Prix van Bahrein! Wereldkampioen Max Verstappen hoopt onder het kunstlicht meteen het voortouw te nemen, maar zal zijn handen in de woestijnstaat vandaag vol hebben aan de twee Ferrari's. Vanaf 16.00 uur volgen we hier de openingsrace!