Einde VT3
En zo loopt de klok af na een slottraining die uiteindelijk veel leuker en interessanter werd dan we vooraf hadden verwacht. Het resultaat blijft hetzelfde: Max Verstappen is het snelst, op de hielen gezeten door Charles Leclerc. Dan volgt Sergio Pérez, voordat we op P4 met George Russell de eerste Mercedes terugvinden. Zij showden op de valreep toch nog wat snelheid, maar het verschil bedroeg hoe dan ook nog vier tienden.
Wie pakt pole voor de allereerste race van het seizoen? Daar komen we vanmiddag vanaf 16.00 uur achter in de kwalificatie. Heel graag tot dan!Een situatie die minder goed had kunnen aflopen dan hij uiteindelijk deed. Sainz lijkt te vroeg te worden 'losgelaten' door zijn team en bijna ontstaat er zo een botsinkje met Alonso. Het incident is 'under investigation'.
Pérez met een keurige ronde naar P3. Zo zijn die Mercedessen dan toch weer naar P4 en P6 geduwd...
Verstappen moest zijn pushronde zojuist al vroeg afbreken na een paar remfoutjes.
Bij een nieuwe poging is daar dan toch weer P1: 1.32,544. Hij knokt zich heel sterk terug na een 'gele' eerste sector.Leclerc, die misten we nog. Hij haalt zo even drie tienden van Russells toptijd af: 1.32,640. Met name de middelste sector was indrukwekkend van de Monegask, normaal de sterkste Ferrari-coureur in de kwalificatie.
Russell naar P1! De Brit gaat groen-paars-paars voor een 1.32,935.
Daar hebben we de Ferrari's toch weer. Sainz komt op de finish 18 duizendsten tekort.
Het is dus nu Verstappen, Sainz, Hamilton.Daar laat Hamilton dan eindelijk ook wat snelheid zien. In de eerste sector is hij zelfs nog sneller dan Verstappen, vervolgens zit hij er steeds net wat boven. Op de meet is het verschil tussen de twee rivalen 86 duizendsten in het voordeel van onze landgenoot. Is het dan toch het grootste rookgordijn aller tijden? Wie weet...
© AFP Momenteel voert Verstappen dus de tijdenlijst aan, ver voor Leclerc, Sainz, Pérez en Hamilton. Die laatste begint nu een nieuwe getimede ronde op verse softs.
Problemen voor Tsunoda bij het uitrijden van de garage. De Japanner vertelt dat hij zijn stuurtje niet kan draaien. Alpha Tauri meldt nu ook dat er een hydraulisch probleem is en volgens Sky Sports is het team er niet zeker van dat het deze sessie nog verholpen kan worden.
Schuiver Leclerc
Zo! Dat is nog eens een schuiver van Leclerc, zó de grindbak in. Hij pakt de kerb en is hem kwijt. Gelukkig houdt de Monegask zichzelf en zijn auto uit de muur, hij kan zijn weg vervolgen.
Waar Verstappen dus uit de startblokken schiet, meldt Russell dat zijn auto 'nog altijd niet comfortabel' rijdt.
En die eerste getimede ronde van Verstappen is meteen een ijzersterke zeg. Max pakt meteen drie tienden in sector 1, na het tweede gedeelte is het verschil al ruim een halve seconde en op start/finish heeft hij bijna acht tienden over ten opzichte van Leclerc: 1.33,035! Nog altijd een stukje langzamer dan in VT2 natuurlijk, maar de omstandigheden zijn nu ook minder 'snel'.
Pérez, gisteren al met remproblemen, vertelt dat zijn rempedaal nog niet helemaal lekker aanvoelt. Hij zet zijn RB18 op drie tienden van Leclerc wel op P2 neer.
Ook Verstappen vangt eindelijk zijn training aan. Op softs.Dit is dan weer een reality check voor Hamilton, want de Ferrari's komen onderdoor. Leclerc gaat het snelst in elke sector en zet hem op P1 in 1.33,797.
Bekend terrein voor Bottas, namelijk vlak achter ex-teamgenoot Hamilton op de tijdenlijst. Even later worden de twee gesplit door diens nieuwe teamgenoot: Russell.
Hamilton kiest nu al voor een setje softs en komt uit op 1.34,256. Hoeveel brandstof hij bij zich heeft etc. weten we niet, maar het ziet er nog altijd naar uit dat het lastig is om de W13 goed over het circuit te manoeuvreren.
Mercedes schijnt het begin van deze training te hebben ingeruimd om te kijken of de DRS-systemen weer functioneren zoals gewenst. Russell en Hamilton staan, net als alle andere coureurs, inmiddels weer bij hun team.
Correctie: Norris komt net naar buiten en Hülkenberg volgt.De eerste tijden verschijnen op het bord en komen uit het kamp van Alfa Romeo. Hoe staan Bottas en zijn Chinese collega Zhou er precies voor? Ook dat wordt leuk om te volgen vanmiddag. Het Alfa-duo komt weer naar binnen wanneer de twee Haas-auto's de pitstraat verlaten.
Een paar coureurs kiest al vroeg het ruime sop, onder wie het gisteren zo sterk presterende Haas-duo en ook Hamilton, anderen als Verstappen staan nog rustig naast de auto.
Start VT3
We zijn los voor de slottraining in een zonnig (22 graden) maar wederom winderig Bahrein. Laat Max Verstappen in aanloop naar de kwalificatie opnieuw een goede indruk achter? En hoe vergaat het Mercedes? We gaan het zien, maar verwachten tegelijkertijd minder snelle tijden dan in VT2. Het zal hier eerder nog om wat long runs gaan, vergelijkbaar met VT1.
GP-spel
Het nieuwe F1-seizoen gaat morgen écht van start. Bij Max Verstappen prijkt als wereldkampioen dit keer nummer 1 op zijn nieuwe Red Bull-bolide. Maak het volgen van alle races nog spannender en test in ons GP-spel jouw kennis over de Formule 1.
‘Red Bull nu een klasse apart, wij zijn op achterstand gezet’
Al jaren zijn ze extreem dominant, maar in Bahrein verwacht Toto Wolff vandaag en morgen geen wonderen van de Mercedes-coureurs, na een matig voorseizoen. ,,We moeten geduldig zijn, vooralsnog lukt het ons niet om snel te zijn.” Lees hier wat hij nog meer te zeggen had.
© REUTERS En wat bleek uit de data: Red Bull Racing had de motor van de wereldkampioen nog niet eens helemaal opengeschroefd. Lewis Hamilton en George Russell zien het allemaal met lede ogen aan, want alle laatste geruchten over sandbagging lijken de wereld inmiddels wel uit. Mercedes krijgt het porpoising op de snelle gedeeltes van het toch al hobbelige circuit maar niet onder controle en verliest bijvoorbeeld ook in de eerste bocht al kostbare tijd. ,,Red Bull ligt ver, ver voor. Misschien wel acht of negen tienden. En het verschil met Ferrari is waarschijnlijk zo'n halve seconde", aldus Hamilton, wiens DRS ook nog eens niet werkte in VT2. We zijn benieuwd, later vanmiddag!
De dag van gisteren
Gisteren werden we dan eindelijk een stuk wijzer als het gaat om de onderlinge verhoudingen. Een paar conclusies na VT2: Bij Max Verstappen (snelste tijd) en Ferrari hadden ze alles nog steeds goed voor elkaar, Mercedes bleef stuiteren, Sergio Pérez had remproblemen en het feit dat we zes verschillende teams in de top 10 hadden is veelbelovend.
Zal een zege ooit nog zo exceptioneel voelen als in Abu Dhabi?
Met een nieuw tijdperk voor Formule 1 begint ook de carrière van wereldkampioen Max Verstappen in Bahrein aan een nieuwe fase. Het allerhoogste is al bereikt, vanaf nu is het jagen op meer. Lees hier het verhaal van onze verslaggever.
Welkom
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de derde vrije training voor de GP van Bahrein. Nog één uurtje krijgen de 20 coureurs en hun teams om hun auto in gereedheid te brengen voor de kwalificatie (straks om 16.00 uur) en de race van morgen. Voor wereldkampioen Max Verstappen lijkt het er allemaal goed uit te zien, trekt hij die lijn door? Vanaf 13.00 uur volgen we het hier.