Afgelopen!
Zo. Dat was deel 2 van deze testweek, morgen maken we de trilogie compleet! De meeste rondes kwamen vandaag op het conto van Pierre Gasly (146), Charles Leclerc (1.19,689) nam in de Spaanse namiddag de snelste tijd nog even over. Sergio Pérez stond geruime tijd aan de zijlijn, maar kwam al met al toch ook nog tot 78 rondes. Dat is iets meer dan de helft van wat Max Verstappen een dag eerder reed. Over de Nederlander gesproken, die gaan we morgenochtend weer in actie zien.
Bedankt voor het volgen en heel graag tot morgen!Dit is dus dat stuiteren waar het de afgelopen twee dagen heel veel over is gegaan in Barcelona.
Pérez gaat rond in 1.21,430 en halveert zijn ranking: van P14 naar P7. Dat is zuinigjes, maar wel bijna een seconde harder dan teamgenoot Verstappen gisteren ging. Nog een kwartiertje!
Leclerc schaaft nog eens aan zijn eigen snelste tijd: 1.19,689. Daarmee bedraagt zijn voorsprong op Gasly ruim twee tienden. De Fransman had zich zojuist ook nog eens verbeterd.
Niet veel meer dan twee tienden zit Gasly achter de toptijd van Leclerc, als hij zich zojuist verbetert op de C4-band. Dat is nog een compound zachter dan de Monegask.
Dat zeg je dan, en even later komt Leclerc onderdoor met een 1.19,804. Dat is een halve seconde sneller dan Ricciardo vanochtend! Ook verbeteringen van Gasly en Zhou, gaan we nog meer snelle tijden zien?
Ondertussen staat de 1.20,355 van Ricciardo uit de ochtend nog altijd bovenaan de tijdenlijst. De Australiër passeert zojuist ook de 100 rondes in zijn McLaren.
© EPA Witte rook uit het Red Bull-kamp. Pérez maakt met iets minder dan anderhalf uur te gaan namelijk een einde aan zijn afwezigheid. Na een paar verkennende rondes gaat hij zich er weer voor zitten.
Waar is 'Checo'?
Nog ruim anderhalf uur op de klok en Mazepin keert terug. Die andere coureur die vandaag een rode vlag veroorzaakte, Pérez, hebben we vanmiddag nog altijd niet gezien. Heel gek, want als we Red Bull moeten geloven was dat versnellingsbakprobleem al voor de lunchbreak verholpen...
De teambazen zullen vanavond bij elkaar komen om de ontwikkeling omtrent Rusland en dan natuurlijk met name de GP in Sotsji te bespreken. Lees hier nog eens wat wereldkampioenen Verstappen en Vettel erover te zeggen hadden.
De Franse mini-battle om wie het eerst bij de 100 rondes is, is overigens gewonnen door Ocon. In zijn Alpine heeft hij er inmiddels 103 afgerond, Gasly blijft nog even steken op 99.
Zojuist probeert Ocon weer eventjes achter Leclerc in de vuile lucht te kruipen, om te testen of het met deze nieuwe wagens inderdaad makkelijker is om elkaar te volgen en uiteindelijk in te halen.
Tijdens de persconferentie sprak wereldkampioen Verstappen er in ieder geval positieve woorden over. ,,Het lijkt inderdaad simpeler om achter iemand anders te rijden, al verwacht ik niet dat alle problemen die er eerst bestonden meteen zijn opgelost. Echter lijkt het allemaal meer onder controle te zijn." Ook Carlos Sainz was positief.Groen licht voor de mannen met nog zo'n tweeënhalf uur op de klok. Mazepin had trouwens een probleem met de benzinepomp van zijn auto.
Wie gaat als eerste de barrière van 100 rondes doorbreken? Gasly en Ocon zitten inmiddels op 92.© AP — Esteban Ocon. Red Bull-teambaas Christian Horner verscheen tussen de sessies door voor de camera van Sky. Hij maakte halverwege de testweek de balans op en zei tevreden te zijn, zonder het probleempje van Pérez eerder op de dag te benoemen. ,,Het is goed om weer op de baan te zijn. We leren de auto kennen en de feedback is goed, hij gedraagt zich zoals verwacht. Het is een bemoedigende start. Op het gebied van ground effect gedragen deze wagens zich heel anders, een beetje zoals in de jaren 80. Het is een interessante nieuwe dynamiek, de ene auto gaat er beter mee om dan de andere."
,,Max rijdt nu met nummer 1 op de auto en dat is geweldig na alle pijn en de gevechten van vorig jaar. Nu moeten we zorgen dat we dit mogen blijven dragen, dat motiveert iedereen enorm en geeft vertrouwen. Dat loop door de hele organisatie."
De concurrentie? ,,Iedereen wil de beste coureurs ter wereld wheel-to-wheel zien vechten. Ferrari kan sterk zijn, net als McLaren en je hebt nog een paar kandidaten. En vergeet George Russell niet, hij gaat een sleutelfiguur zijn in dit kampioenschap", aldus Horner, die zich tot slot bij Verstappen voegde als het gaat om het oordeel over het vertrek van wedstrijdleider Michael Masi.
© Pro Shots / Michael Potts — Christian Horner op het circuit. Code rood
Voor de tweede keer vandaag wordt de rode vlag gezwaaid! Na negen rondjes eindigt de middag voor Nikita Mazepin, in ieder geval voorlopig. Hij staat stil in de tweede sector.
Rond de garage van Haas bleef het stil in het eerste uur na de break, maar zojuist is Mazepin er dan toch ook aan begonnen. Daarmee hebben we iedereen die op het lijstje stond ook daadwerkelijk al even in actie gezien.
Max 🤝 Memphis
Kijk eens wie Max Verstappen vandaag tegenkwam in de paddock. FC Barcelona speelt vanavond in en tegen Napoli in de Europa League, maar de nog altijd geblesseerde Memphis Depay is niet meegereisd en nam een kijkje op het circuit. Hij ging ook al op de foto met Yuki Tsunoda.
F1-debutant Zhou zit vanmiddag trouwens ook voor het eerst achter het stuurtje bij Alfa Romeo, dat toch nog altijd een beetje het zorgenkindje is van deze testdagen. Misschien krijgt de getalenteerde Chinees de C42 aan het rijden. Hij is in ieder geval bezig en heeft al bijna teamgenoot Bottas achterhaald als het gaat om het aantal rondes.
Vettel, Russell en Latifi zijn een paar coureurs die inmiddels hun motoren aan het draaien hebben. Die laatste knalt er meteen een 1.22,063 uit. Krijgen we vanmiddag nog wat snellere performance runs?
Allemaal leuk en aardig, maar voorlopig kunnen we een speld horen vallen op het circuit. Nog geen actie deze middag...
Start middagsessie
En de klok loopt weer in Spanje, waar we vanmiddag een hoop andere gezichten zullen zien. Bijvoorbeeld bij Mercedes (George Russell) en Ferrari (Charles Leclerc) wisselen ze van coureur, terwijl Sergio Pérez weer rijdt namens Red Bull.
Vettel hoe dan ook niet naar Rusland
En nog wat nieuws uit de paddock tijdens de pauze. Mocht de Formule 1 in september toch in Sotsji gaan racen, zal Sebastian Vettel daar niet aan de start verschijnen. De F1-leiding zei eerder nog dat het de situatie 'monitort'.
Verstappen: ‘Masi is gewoon voor de bus gegooid’
Na de controversiële seizoensontknoping moest wedstrijdleider Michael Masi vertrekken. ,,Compleet onnaceptabel”, oordeelde Max Verstappen vandaag. Lees hier wat de Nederlandse wereldkampioen er tijdens het persmoment nog meer allemaal over te zeggen had!
© REUTERS Einde ochtendsessie
Daarmee zitten de eerste vier uur van deze testdag er alweer op. Het onderwerp waar in de paddock veel over gesproken wordt is 'porpoising', een verwijzing naar de manier waarop de bruinvis in en uit het water duikt. In simpelere termen hebben veel teams gewoon te maken met een auto die erg over het asfalt stuitert. Wie vanochtend het snelste stuiterde was Daniel Ricciardo, hij deed dat in 1.20,355.
Sergio Pérez liep tegen het einde van de sessie dus tegen een probleem met zijn versnellingsbak aan. Hij kwam tot stilstand en veroorzaakte de eerste rode vlag van de week. Bronnen in de paddock melden dat het issue alweer verholpen is en 'Checo' er straks weer staat.
Wij gaan dat wel even doen tot ietsje voor 14.00 uur. Tot straks!Ricciardo pompte er zojuist nog even een nieuwe toptijd uit: 1.20,355 en P1 voor de Australiër.
Een probleem met de versnellingsbak blijkt Pérez aan het einde van deze ochtendsessie parten te spelen in Barcelona.
Ondertussen is de sessie ook weer begonnen met nog ongeveer een kwartiertje te gaan!Nu het toch even stilligt, kunnen we vertellen dat Max Verstappen straks een persmoment heeft. Verwacht rond de klok van 14.00 uur een artikel van verslaggever Arjan Schouten op deze website.
Pérez wist de RB18 op het rechte stuk tot stilstand te brengen en wordt inmiddels afgevoerd in een grote body bag. Op het oog ontbreekt héle grote schade aan de wagen, dus misschien staat de Mexicaan er vanmiddag al snel 'gewoon' weer.
© ANP Rode vlag
De eerste rode vlag van deze testdagen is inmiddels een feit! Er is iets misgegaan bij Pérez bij het uitkomen van bocht 13.
Gisteren bleef de teller voor Alfa Romeo al steken op een schamele 32 rondjes en ook vandaag lijkt het niet allemaal naar wens te verlopen. Bottas reed er pas 12 en vanmiddag moet hij plaatsmaken voor nieuwkomer Zhou...
© Pro Shots / Michael Potts Een korte stand van zaken met nog een uurtje te gaan.
1. Sainz - 1.29,546 (59 rondes, meest van allemaal)
2. Gasly - 1.21,466
3. Albon - 1.21,657
4. Ricciardo - 1.21,698
5. Stroll - 1.21,920
6. Schumacher - 1.21,949
7. Pérez - 1.22,412
8. Hamilton - 1.22,562Ondertussen arriveerde er zojuist een berg dozen bij het team van Red Bull. Onder meer een nieuwe vloer werd naar de garage gebracht en ook wordt gesproken over wat geüpdatet bodywork. Een halfuurtje gelden dook Pérez al even het grind in, maar of er daadwerkelijk sprake van schade is weten we niet.
Wat gebeurt er met de GP van Rusland?
Er zijn in de regio momenteel wel belangrijkere dingen aan de hand, maar in september racet de Formule 1 normaal gesproken ook weer in Sotsji. Voorlopig heeft de leiding gecommuniceerd dat het de situatie 'monitort'.
Die 80 rondes van zijn Nederlandse teamgenoot gaat Pérez vanochtend in ieder geval niet halen. Hij gaat zelf namelijk pas richting de 25 en we zijn al over de helft van deze mini-sessie. Zijn beste tijd is voorlopig een 1.22,412, verreden op de relatief harde C2-band en momenteel goed voor P5.
© REUTERS Een mooi overzichtje van de rekken die eigenlijk iedereen vanochtend dus wel gebruikt heeft of nog steeds aan het gebruiken is. We kunnen gerust stellen dat aerodynamica deze sessie een belangrijk punt van aandacht is.
Nee, het is niet de D-O-double-G maar Lewis Hamilton! Hopelijk gooit hij er zo een stevige stint tegenaan.
Ondertussen schakelt Sainz nog wat bij: 1.20,890 en met bijna een seconde voorsprong op P1.The man of the hour.
Niet meer dan 3 rondes staan voorlopig op de teller van Hamilton, met ruim 75 uur testen achter de rug. Gisteren eindigde zijn teller op 50. Pérez heeft er maar eentje meer gereden.
© AP Weer even later is het Sainz die bovenin komt postvatten met een 1.32,708 op de C3-band. Dat is één compound zachter dan Stroll bijvoorbeeld eronder had hangen.
Veel hekwerken dus in de vroege ochtend! De snelste tijd komt voorlopig van de man rechtsboven Ocon: 1.24,231. Dat is nog niet heel hard dus.
Even later zet Stroll eventjes aan: 1.22,620.Daar is Hamilton, die de baan momenteel voor zichzelf heeft.
De kopman van Alpha Tauri is ook onderweg. Ondertussen laten Pérez en Hamilton nog even op zich wachten.
Tijd voor een nieuw succesverhaal met nieuwe auto’s
De strijdbijl lijkt begraven, twee maanden na het vuurwerk bij de WK-apotheose in Abu Dhabi. Een nieuw seizoen wacht. Niemand kijkt nog achterom bij de testdagen, omdat het heden er domweg veel belangrijker is. Lees hier het verhaal van onze verslaggever in Spanje! (Premium)
En wat kan deze man? Gisteren was teamgenoot Lando Norris nog het snelst van het hele veld in zijn McLaren. Nu is het de beurt aan Daniel Ricciardo, die al vroeg van start gegaan is. We zien meteen een hoop softs en de bekende rekken waarmee aerodynamica wordt gemeten.
Groen licht
Krijgen we net zo'n bedrijvige ochtend als gisteren? Laten we het hopen, de seinen staan in ieder geval op groen in Barcelona.
De line-ups van vandaag!
• Mercedes: Hamilton/Russell
• Red Bull: Perez
• Ferrari: Sainz/Leclerc
• McLaren: Ricciardo
• Alpine: Ocon
• Alpha Tauri: Gasly
• Aston: Stroll/Vettel
• Williams: Albon/Latifi
• Alfa: Bottas/Zhou
• Haas: Schumacher/Mazepin‘Het belangrijkste is om veel te rijden’
Met liefst 147 rondes achter zijn naam kende Max Verstappen een productieve eerste testdag in zijn RB18. De Nederlander sprak zelf over ,,een goede start". Lees hier zijn reactie nog eens!
© ANP Bienvenidos
Goedemorgen en welkom in dit (slow)liveblog voor dag 2 van de testdagen in Barcelona! Max Verstappen maakte gisteren een absurd aantal kilometers, kan Sergio Pérez ook in de buurt van de 147 rondes komen? En gaat Lewis Hamilton vanochtend nog ietsje harder? We volgen het hier samen!