Einde eerste testdag
Dat was het voor deze eerste testdag! Een dag waarop Max Verstappen het absurde aantal van 147 rondes aflegde in zijn gloednieuwe wagen. Daar zal hij tevreden mee zijn, die P9 op de tijdenlijst is bijzaak. Lando Norris zal dan weer wel vooral vertrouwen putten uit zijn snelste tijd. Hij hield met een 1.19,568 op de zachte C4-band de concurrentie op grote afstand! Gaat het morgen nog een stukje harder? Dat gaan we zien!
Nee hoor, dat is geen typfoutje. Norris met nog een verbetering naar 1.19,568. Daarmee is hij ruim een halve seconde sneller dan Leclerc en bijna anderhalve seconde rapper dan bijvoorbeeld Hamilton.
Krijgen we nog meer snelle tijden aan het einde...?Een nieuwe poging van de mannen van Haas!
Nieuwe toptijd
We hebben er even op moeten wachten, maar we hebben een nieuwe toptijd! Het is Norris die op de C4-band sneller gaat dan Leclerc in de ochtend: 1.19,951 voor de Brit die recent tot 2025 bijtekende bij McLaren.
© EPA Het zijn problemen met de vloer die Schumacher al een groot gedeelte van de middag binnen houden. Geen erg veelbelovende start voor Haas moeten we helaas concluderen.
De Red Bull oogt al betrouwbaar en volgens de mensen in de paddock geldt hetzelfde voor Ferrari en Mercedes. Wat zou het mooi zijn om weer een driestrijd om het kampioenschap te hebben!
Bottas met een persoonlijke verbetering op de mediums (C3). De Fin zet zijn Alfa Romeo iets meer dan een halve seconde achter Verstappen op P9 neer. Toch zal het gebrek aan track time vandaag de gecamoufleerde brigade niet zo goed zitten.
© AFP — Valtteri Bottas. Dat is nog eens jammer. Hamilton begint met een paarse sector....... maar gaat dan van het gas. Niemand lijkt echt geïnteresseerd onder de toptijd van Leclerc te duiken vanmiddag.
En wat een prachtig kiekje van onze verslaggever Arjan Schouten. Vergeet niet hem te volgen voor updates!Zojuist hadden we een onderonsje tussen Verstappen en Sainz op het asfalt. Die laatste kroop een paar rondes lang in de slipstream van de Nederlander om te kijken of die 'vuile lucht' echt zoveel veranderd is als beloofd.
Verstappen lijkt het wel naar zijn zin te hebben: 115 rondes met nog dik anderhalf uur te gaan!
© AFP Het minst vlekkeloos lijkt deze openingsdag al met al te verlopen voor Haas. Waar Mazepin mede door een lek in de koeling niet boven de 20 rondes uitkwam, haalt Schumacher daarvan voorlopig nog niet eens de helft...
Nog 2 uur
We zijn halverwege een voorlopig weinig enerverende middagsessie op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Gaat er nog iemand een gooi doen naar de toptijd van Leclerc? Hopen mag altijd... Verstappen is met zo'n 115 rondes op de teller in ieder geval de meest productieve coureur van het stel en vermoedelijk gaat hij dat ook wel blijven.
Albon bestuurt vanmiddag de Williams en dat ziet er al een stuk beter uit dan Latifi eerder op de dag. Die reed met een met flow vis doordrenkte wagen, waarmee het team data kan verzamelen.
Ondertussen hebben de drie grote teams als eersten de grens van 100 rondes gepasseerd: Ferrari, Mercedes en Red Bull.© AFP Snelle tijden, die ontbreken nog in deze middagsessie. Niemand 'durft' het nog aan om de 1.20,165 van Leclerc aan te vallen. De prioriteiten liggen simpelweg elders.
📸 Wat beeld van de middagsessie!
© AP © EPA © AP Niet dat het Verstappen heel veel stress zal opleveren, maar Hamilton is sneller gegaan dan de beste tijd van de wereldkampioen: 1.21,576 om 1.22,246. Wie we overigens nog op de tijdenlijst missen is Albon, die bij Williams zijn F1-rentree maakt.
Momenteel hebben we vier coureurs op het Catalaanse asfalt: Hamilton, Verstappen, Sainz en Norris, die na kort oponthoud dus weer door heeft kunnen gaan.
Wat is er met de McLaren van Norris aan de hand? Hij stopt zojuist aan het einde van de pitstraat en de monteurs rennen erheen. Ze rollen de MCL36 terug naar de garage om een mogelijk defect te fixen.
Marcus Ericsson: visionair of wishful thinking? Ferrari zou er in ieder geval een hoop tifosi héél gelukkig mee maken.
Hamilton zet aan, koelt dan een rondje af en gaat weer door op de C3-band: 1.23,382 voor voorlopig P9. Hij heeft het rijk voor zich alleen, want verder staat iedereen binnen.
Niet geheel verrassend gaat Bottas meteen een flink stuk harder dan reserverijder Kubica eerder op de dag. Al met al zit Alfa Romeo wel nog zo'n 5 tellen off the pace.
Verstappen heeft ondertussen een korte stint op de harde C1-band achter de rug.Horner en Wolff bespreken de ochtend
Wat quotes van de teambazen via onze collega's van Sky Sports. Zo keken Toto Wolff en Christian Horner naar de ochtendsessie.
Wolff: ,,Het was goed. We hebben flink wat rondjes kunnen maken, net als onze concurrenten, maar het was een ochtend die relatief vlekkeloos verliep. Van de rondetijden moeten we ons niet te veel aantrekken, het was een solide start."
Horner: ,,We werken gewoon ons programma af. Het aantal rondes was goed en de feedback van Max werkte bemoedigend. Ik denk dat het eigenlijk al verrassend is hoeveel performance deze auto's hebben. Ze gaan geen snelheid tekortkomen in de snelle bochten, dat is wel zeker."Het is Verstappen die deze middagsessie in gang zet, bijna een kwartier na aanvang. Laten we hopen dat er meteen een aantal volgen, zoals Bottas bijvoorbeeld doet.
Wat schade aan de vloer hield Alfa Romeo het grootste gedeelte van de ochtend binnen, terwijl ze bij Haas tegen een lek in de koeling aanliepen. Laten we hopen dat zij met respectievelijk Valtteri Bottas en Mick Schumacher vanmiddag nog wat meer running time krijgen. Voorlopig kiest in ieder geval nog helemaal niemand om ervoor te gaan.
‘Heeft geen zin meer om terug te kijken’
Bij de testdagen in Barcelona praat Lewis Hamilton niet meer over de controversiële seizoensontknoping van vorig jaar. ,,Het is geweest, we moeten vooruit. Er wacht nu een geweldig seizoen.” Lees hier het artikel van verslaggever Arjan Schouten in Spanje!
© REUTERS Start middagsessie
De pitstraat is weer open! Ook de rest van de middag staat voor de teams in het teken van het verzamelen van een berg data. Pompt Max Verstappen er nog eens 80 rondjes uit? En wat doet Lewis Hamilton? We gaan het volgen.
Haast hebben ze in ieder geval nog niet.Welkom terug! Over enkele minuten gaan we verder met het volgende blok van vier uur. Dan krijgen we naast opnieuw Max Verstappen ook Lewis Hamilton op het asfalt!
Einde ochtendsessie
De eerste vier uurtjes testen zijn voorbij. Wereldkampioen Max Verstappen liet er meteen geen gras over groeien en reed de meeste rondjes van alle coureurs (80, evenveel als Leclerc), in een auto die meteen erg opviel. Over de tijden was nog niet heel veel te zeggen, Charles Leclerc ging in 1.20,165 een stuk harder dan de rest. Verstappen, die zijn snelste tijd op een iets hardere band klokte, kwam op P6 uit: 1.22,246.
De mannen gaan nu lunchen en dat geldt ook voor ons. Rond de klok van 13.00 uur zijn we weer bij je terug, heel graag tot dan!Met het einde van de ochtendsessie in zicht, gaat Norris nog even een stukje harder: 1.20,474 voor P2, drie tienden achter Leclerc.
© AP Wie hebben we daar? Het is Kubica, die door wat problemen met de Alfa Romeo nog geen handvol rondjes had gereden tot dusver. Hij heeft nog iets meer dan een kwartiertje om er wat meer op de teller te zetten.
Die sidepods zijn misschien wel hét talking point geweest van deze ochtend. Hier een vergelijking tussen de Mercedes en de Red Bull.
Een interessante observatie. Veel echte kenners noemen de Haas als meest ontwikkelde auto. Dat team stopte vorig jaar al vroeg met de doorontwikkeling voor dat seizoen en dat kon zich in 2022 weleens gaan uitbetalen. Of ze staan uiteindelijk weer puntloos onderaan, dat is ook een optie...
Ook via Facebook op de hoogte blijven van al ons Formule 1-nieuws? Volg ons hier!
Nog een paar kiekjes! Hier rijden Alpine, Aston Martin en McLaren mee rond.
© REUTERS — Fernando Alonso. © AP — Lando Norris. © AFP — Sebastian Vettel. Oracle Red Bull Racing heeft vandaag toch beelden geplaatst van de filmdag, afgelopen donderdag op Silverstone. Check hier Verstappens eerste meters in de RB18.
Een korte update van de snelste tijden, met nog één uur te gaan tot de lunch. Nogmaals, hecht er maar niet té veel waarde aan!
1. Leclerc - 1.20,165
2. Russell - 1.20,784
3. Norris - 1.21,173
4. Verstappen - 1.22,246
5. Tsunoda - 1.22,692Wat zorgen om Alfa Romeo, dat met Kubica vanochtend pas 4 rondes heeft afgelegd. Niet meer dan een paar kleine probleempjes, meldt de renstal.
Ondertussen haalt Leclerc bijna een seconde van de snelste tijd af: 1.20,165.Nog geen crashers, uitvallers of rode vlaggen, maar dit deed Verstappen vermoedelijk niet vrijwillig.
Het gaat steeds een stukje sneller. In zijn W13 zet Mercedes-nieuwkomer Russell hem zojuist bovenaan de tijdenlijst neer: 1.21,039. Verstappen zakt naar P4, met tussen de twee in Leclerc en Norris.
Test je kennis in het GP-spel!
Het nieuwe F1-seizoen start op zondag 20 maart met de eerste race in Bahrein. Bij Max Verstappen prijkt als wereldkampioen dit keer nummer 1 op zijn nieuwe Red Bull-bolide. Maak het volgen van alle races nog spannender en test in ons GP-spel jouw kennis over de Formule 1.
© Lapresse — Formule 1 'Acht wereldtitels. Resultaten uit het verleden bieden geen enkele garantie.'
Verstappen verbetert zichzelf eerst naar de derde tijd en na een cool-down lap maakt hij er zelfs P2 van: 1.22,246 en een slordige 40 rondjes op de teller. We zijn halverwege deze ochtendsessie.
Wat mooi beeld van de gloednieuwe Ferrari.
Mooi om te zien dat Valtteri Bottas kan lachen in de Alfa Romeo-garage. Vanmiddag is het zijn beurt, reserverijder Robert Kubica neemt de ochtend voor zijn rekening. Nieuwkomer Guanyu Zhou zullen we ook nog wel gaan zien.
We kunnen gerust stellen dat Verstappen bezig is aan een productieve ochtend. In amper anderhalf uur heeft hij al 32 rondjes afgelegd op de baan waar hij zijn allereerste F1-race won - het hoogste aantal van allemaal tot dusver.
Wat de experts dus meteen opviel was de 'agressieve' vormgeving van de sidepods, die heel steil aflopen. Verder hanteert Oracle Red Bull Racing (pull-rod) bij deze eerste test een ander systeem voorwielophanging dan Mercedes en Ferrari (push-rod) en heeft de wagen een hele lage neus. Of het allemaal de gewenste resultaten oplevert is nog maar afwachten, maar er staat in ieder geval een compleet andere RB18 dan bij de presentatie! Lees hier meer!
Mocht je hem nog niet hebben gehoord, is de nieuwste aflevering van onze podcast Pitstop trouwens ook nog wel de moeite waard!
Waarom test de Formule 1 eigenlijk al sinds jaar en dag op dit circuit? Vrij simpel. Barcelona heeft geschikte temperaturen en een goede mix tussen snelle en wat langzamere bochten. Bovendien is het voor de doorgaans toch al in Europa gevestigde teams qua transport ook wel zo makkelijk. Mochten we het trouwens droog houden, dan heeft de F1 wel nog een regentest gepland voor de vrijdagmiddag. Het asfalt wordt desnoods kunstmatig bevochtigd.
Een uurtje testen achter de rug en voorlopig de derde tijd voor Verstappen, die op de C2-band 1.23,038 klokte. Tsunoda en Leclerc (1.21,718) gingen al iets rapper op het circuit van Catalunya.
(Een paar minuten later was dit de stand van zaken).Toch is er met alle veranderingen ook de hoop dat één of meerdere van de kleinere teams voor een verrassing kunnen zorgen. Wat een stunt zou het bijvoorbeeld zijn als Haas ineens competitief is. Voor die renstal is Nikita Mazepin zojuist aan de test begonnen en daarmee hebben we alle tien de auto's inmiddels op de baan gezien.
Het oog wil ook wat en dat zit bij Red Bull en Mercedes, dit jaar weer grijs in plaats van zwart, wel goed.
Doe ermee wat je wilt! (Intussen is Tsunoda al harder gegaan.)
Het team van Alfa Romeo presenteert pas zondag zijn echte kleuren en rijdt tot dan met een 'test livery'. Een tactiek die Red Bull in 2015 introduceerde.
Kijk eens aan, op dit soort foto's zaten we te wachten!
Na een halfuurtje trainen staan er voor Max, rijdend met nummer 1, 7 rondjes op de teller.© AP — Max Verstappen. © REUTERS — George Russell. © AP — Charles Leclerc. Lewis Hamilton komt vanmiddag pas in actie, maar hij is al even bezig aan een rondje door de paddock. Ongetwijfeld geïnteresseerd bekijkt hij de echte RB18.
De eerste tijden die doorkomen zijn bijvoorbeeld van kersvers Mercedes-coureur Russell, die een 1.27,730 rijdt. Ter vergelijking, de laatste pole van Hamilton was hier 1.16,741. En hoewel we nu natuurlijk met compleet nieuwe auto's te maken hebben, zou het toch nog wel een stukje sneller moeten kunnen.
Volgens de experts valt er meteen vooral een en ander op aan de sidepod van de RB18.
Verstappen is één van de eerste coureurs die aan een installatierondje begint. Vergeet ook zeker niet onze verslaggever Arjan Schouten te volgen, hij zit zelf op het circuit.
Na een paar 'aftastrondes' is Verstappen trouwens ook net zo snel weer terug bij het team.Start eerste testdag
En daar gaan we. We weten dat veel teams nog niet hun daadwerkelijke pakket hebben laten zien tijdens de presentaties, dus hopelijk weten we in de loop van vandaag al iets meer. Alhoewel de topteams ook tijdens de tests doorgaans niet vies zijn van een spelletje sandbagging. De concurrentie wat zand in de ogen strooien door nog niet alles te geven wat er in de wagen zit, bedoelen we daarmee.
Shakedown
Eigenlijk moeten we wat er deze week staat te gebeuren geen wintertest, maar een shakedown noemen. Zoals je in onderstaand artikel hebt kunnen lezen, schijnt Bahrein namelijk veel geld te hebben neergelegd voor de exclusiviteit van de tests. Voor deze week wil dat helaas zeggen: geen live beelden, geen live timing én geen fans. Bijna compleet achter gesloten deuren dus, maar hier zullen we je toch up-to-date proberen te houden.