HAMILTON WINT
Daar is Lewis Hamilton. Hij wint een GP van Saoedi-Arabië die we ons nog lang zullen herinneren. Max Verstappen deed wat hij kon, maar het was vandaag niet genoeg. En dan wordt die botsing ook nog onderzocht na de race. Wow!
46/50
Hoe het nu staat, staan Verstappen en Hamilton gelijk in de WK-stand. Maar Verstappen heeft achter zich nog niet de ruimte voor een pitstop en het extra punt voor de snelste ronde.
Tijdstraf Max
Tijdstraf voor Verstappen! 5 seconden! Maar... dat is voor een moment helemaal van straks. 'Leaving the track and gaining an advantage.'
Het andere incident wordt na de race onderzocht. Hier is het laatste woord dus nog lang niet over gezegd.41/50
Ron Meadows (Mercedes) is even in volle discussie met wedstrijdleider Michael Masi. Want heeft Verstappen zojuist al die poging gedaan om de positie terug te geven, of moet hij dat nog eens doen?
40/50
Bottas gaat op de baan even voorbij aan Ricciardo, maar wat zouden we nu graag mee kunnen luisteren met de wedstrijdleiding.
Mercedes over de radio: 'Race control heeft Verstappen verteld dat hij de plek terug moet geven.' Dat is vooralsnog niet gebeurd.38/50
Toto Wolff wordt he-le-maal gek in de garage. De twee zijn 'under investigation' en Hamilton heeft schade aan zijn vleugel.
37/50
Wat gebeurt hier?!
Verstappen krijgt te horen dat hij de positie aan Hamilton moet geven, remt en de twee raken elkaar!37/50
Hamilton zit op het rechte stuk naast Verstappen en de twee gaan samen buiten de lijnen! Krijgt dit nog een staartje? 'Incident noted'
Hamilton: 'Deze gast is gek.'Virtual...
U raadt het al... nog maar een virtual safety car. Er ligt nog altijd een onderdeeltje van de Aston Martin van Vettel op het asfalt. Gelukkig is het snel opgeruimd, groen licht.
35/50
Achtereenvolgens scherpen Verstappen en Hamilton de snelste raceronde nog maar eens aan. Het verschil? Iets meer dan een seconde.
33/50
Virtual safety car ending. Gaan we het nu dan eindelijk tot het einde redden? Nog 18 rondes!
Virtual safety car (weer)
Nee, er liggen toch te veel onderdelen op de baan. Virtual safety car, Alonso wil zelfs een daadwerkelijke safety car.
Eén ding is zeker: Verstappen vindt het wel prima in deze situatie. Van Hamilton is hij namelijk nog niet af en elke ronde is er één.28/50
Ondanks dat er nog het nodige vuil op het asfalt ligt, wordt de baan weer vrijgegeven. We zijn inmiddels ruim halverwege, de vraag is en blijft hoe Verstappens mediums het houden ten opzichte van Hamiltons harde banden.
Virtual safety car
Weer een virtual safety car! Vettel en Kimi vliegen elkaar in de haren.
27/50
Voorlopig weet Verstappen zijn Britse achtervolger op zo'n anderhalve seconde te houden.
27/50
De vonken schieten in de rondte bij Vettel. Daar gaat dus ook iets niet helemaal goed na dat incident met Tsunoda. De Japanner heeft een tijdstraf van 5 tellen gekregen.
26/50
Schuivertje hoor, van Alonso. Hij valt terug naar P15, maar kan door.
24/50
En weer door.
Virtual safety car
Daar staat Tsunoda achterstevoren met de voorvleugel op half zeven. Even kwamen er vlammen uit zijn rechter voorband. De Japanner lijkt weer door te kunnen, het gebeurde allemaal na een aanvaring met Vettel.
22/50
Nu hijgt Hamilton zijn grote rivaal toch wel echt in de nek. Op het rechte stuk blijft hij er nog net achter. De Brit zit steeds op het randje van DRS, die van de wedstrijdleiding nu open mag.
20/50
Snelste raceronde voor Verstappen. Iets meer dan een seconde bedraagt zijn voorsprong, dus Hamilton krijgt nog geen DRS.
Toch lijkt er iets niet helemaal in orde, als we de Nederlander moeten geloven: 'Ik kom power tekort.'18/50
Op start/finish heeft Hamilton de Fransman te pakken voor P2. Wat kan hij op harde banden, tegenover de mediums van Max?
17/50
Wat een start voor Verstappen. Wow! En helemaal volgens het boekje dit keer. Ook Hamilton komt goed van zijn plaats, maar de Nederlander zit aan de binnenkant. Ocon voorlopig op P2.
Tweede herstart
Een nieuwe poging. De lichten gaan uit, hoe komen de drie vooraan weg?
Wat zien we daar? Verstappen heeft er weer mediums onder hangen, tegenover harde banden bij Ocon en Hamilton. Bijna tijd voor de tweede herstart!
Sensationele taferelen in Jeddah, waar we zo weer gaan racen. De grid bij de herstart:
1. Ocon
2. Hamilton
3. VerstappenRed Bull Racing accepteert P3 voor Verstappen, zo dadelijk dus achter Ocon én Hamilton. Wat een gedoe! 'Kijken jullie dan ook nog even naar wat Bottas deed onder de safety car en Hamilton op weg naar de herstart?'
Wat beslist Red Bull? 'We accepteren P2, mits Ocon vooraan start.'
Dat is niet helemaal wat Michael Masi bedoelde. 'Excuses, je zou dan achter Hamilton starten.' P3 dus. Red Bull gaat er weer even over nadenken.'Jullie krijgen de kans om van P2 te starten', horen we de wedstrijdleider vertellen aan Red Bull Racing. 'We gaan het er even intern over hebben', klinkt het antwoord.
Code rood
En we zijn amper terug onderweg, of we hebben weer een paar crashes. Pérez en Mazepin zijn de slachtoffers. Rode vlag!
Herstart
Daar gaan we weer! En Hamilton heeft een wereldstart, maar Max gaat kort van de baan en heeft de leiding weer terug. Of dat mag...?
De coureurs rollen de pitstraat weer uit, op weg terug naar de grid. We krijgen zo dadelijk een staande start en dus zou je kunnen zeggen dat Verstappen de pole die hij gisteren misliep alsnog heeft. Bij Mercedes verwachten ze meer snelheid te hebben aan het begin van de stint op harde banden.
Waarom betekent dit nou precies dat Verstappen de leiding in de schoot geworpen kreeg?
Om aan het bandenreglement te voldoen moet iedere coureur elke race minstens twee verschillende bandensoorten gebruiken. De Mercedessen hadden al een pitstop gemaakt onder de safety car, Verstappen besloot toen buiten te blijven. Toen even later de rode vlag werd gezwaaid, betekende dat dat ook de Nederlander in de break van banden mocht wisselen.
Hamilton kon het zelf niet geloven, maar bij Mercedes staken ze de hand in eigen boezem. 'We wisten dat dit kon gebeuren. We dachten niet dat het een rode vlag zou worden.'Om 19.15 uur gaan we weer racen! Overigens lijkt Schumacher helemaal in orde, hij is alweer terug bij zijn team.
Hamilton beseft het ook allemaal. 'De muur was in orde', foetert hij over de radio. 'Hebben gezegd wat de reden is? Dit is ongelofelijk.'
Code rood!
De rode vlag wordt gezwaaid in Jeddah! We gaan voorlopig niet verder omdat de tecpro barriers gerepareerd moeten worden.
Wat dit ook betekent: Verstappen mag van banden wisselen en gaat zo daadwerkelijk écht aan kop. Wat een cadeautje!13/50
De situatie op het asfalt, terwijl de safety car weer aan een nieuw rondje begint: Verstappen, direct daarachter Hamilton, Bottas, Ocon, Ricciardo, Leclerc, Gasly en Pérez. Ook de Mexicaanse Red Bull-coureur heeft een stop gemaakt.
12/50
Terwijl de safety car op het asfalt is gaat Bottas van het gas en daar is Verstappen not amused over. 'Dit zou niet moeten kunnen', zegt de Nederlander over de radio. Bij Mercedes moesten ze natuurlijk tijd winnen om twee stops te kunnen doen.
Lees hier meer!11/50
Hamilton maakt van de gelegenheid gebruik om naar binnen te komen! Bottas doet hetzelfde, Verstappen blijft in ieder geval nu nog buiten en gaat aan de leiding.
Safety car
Daar is 'de klapper die je wist dat ging komen'. Mick Schumacher zet zijn Haas in de muur en we hebben een safety car!