Einde VT1
De vlag wordt gezwaaid na een druk trainingsuur dat voorbij is gevlogen. Daarin was Max Verstappen de snelste met een groot gat achter zich. Hoe de verhoudingen ten opzichte van de Mercedessen precies liggen, zullen we vanavond zien!
Bedankt voor het volgen en heel graag tot straks, als we om 19.00 uur gaan kwalificeren voor de sprintrace!De data-experts hebben alweer naar de sectortijden gekeken voor een prognose voor de kwalificatie. Zij zeggen dat Verstappen straks zeker 6 tienden kan pakken ten opzichte van de Mercedessen.
Nog 5 minuten hebben we op de klok staan, als Hamilton op gebruikte softs nog maar eens aan een out lap begint.
Even later strandt hij op een seconde van Verstappen.'Zeven tienden, waar haalt hij die vandaan?', aldus Hamilton wanneer hij hoort hoe groot het gat naar Verstappen is.
Wat kan Mercedes dan op de zachtste band? We gaan het zien.
Hamilton en Bottas zetten hem op respectievelijk P3 en P4. Achter Norris op zijn mediums dus nog altijd, weliswaar in hun eerste runs.Inmiddels staat één van de publiekslievelingen op P2, maar het is niet Hamilton. Nee, we hebben het over Norris, die op mediums dus harder gaat dan Pérez op softs.
Sainz met een spin. Dat setje mediums kunnen ze bij Ferrari afschrijven.
De twee McLarens laten van zich horen. Ricciardo zet hem op P3 voor Norris, vlak voordat Vettel de twee weer splijt. Ook achter de topteams kon het dus weleens een leuk gevecht worden.
Daar is Verstappen met een nieuwe verbetering, dat kon natuurlijk ook niet anders dan op softs: 1.27,035.
'Ik heb rechtsvoor wat blaren op mijn band', aldus Hamilton, die bezig is aan een iets langere run op mediums.
Ondertussen beginnen Verstappen en Pérez aan een out lap op softs!Wat sfeerbeeld vanaf Silverstone.
© REUTERS © REUTERS © REUTERS Nu zet Leclerc hem met mediums op P3, maar dat is nog altijd dik een seconde achter Max...
Daar zijn halverwege de training ook eindelijk wat zachte banden, met dank aan het team van Haas. Naar het einde toe zullen meer coureurs dit doen.
Vettel zet hem achter de Red Bulls op P3. Het team van Aston Martin rijdt natuurlijk ook een soort thuiswedstrijd, op slechts een steenworp afstand van de fabriek.
De Limburger is nog niet klaar: 1.27,745 en gewoon weer 8 tienden naar Pérez. Doe daar nog maar een kleine seconde bij voor Bottas en Hamilton, die straks ongetwijfeld ook nog wel wat harder gaan.
En daar hebben we Verstappen met driemaal paars: 1.28,179.
Wat wil het zeggen? Waarschijnlijk weinig, maar Red Bull laat zien dat ze er zijn!Pérez en Verstappen zijn nu ook weer buiten, wat kunnen zij op mediums?
Checo haalt een halve tel af van de toptijd: 1.28,855.Daar is Bottas weer voor P1, maar we krijgen straks vermoedelijk ook nog wel een kwalificatierun waarin het nog wat sneller zal gaan!
Bottas duikt eronder, voordat Hamilton dit zelf weer doet: 1.29,690. De Red Bulls staan op hun beurt als enige binnen op het moment.
Hamilton met een klein uitschietertje wat hem track limits oplevert. Hij staat momenteel wel nog bovenaan met 1.30,048 op zijn mediums.
Het is vanmiddag ook met name zaak om de auto heel te laten. Waar coureurs zich tijdens andere raceweekeinden nog wel een foutje kunnen permitteren, is dat nu niet het geval. Tijdens VT1 mag er naar hartenlust gesleuteld worden aan de auto's, maar direct daarna krijgen de teams al te maken met een gedeeltelijk parc fermé. Dat wil zeggen dat ze vrijwel geen wijzigingen meer mogen doorvoeren als het gaat om de set-up, richting de kwalificatie van vanavond. Er ligt dus voor iedereen veel druk op deze sessie.
Vrijwel iedereen komt direct naar buiten. Dat geldt na een minuutje ook voor Hamilton, uiteraard onder luid gejuich van de Britse racefans.
Verstappen begint op harde banden zoals de meeste coureurs, Hamilton op mediums.Start VT1
De klok loopt voor wat waarschijnlijk een drukke training wordt op een vol Silverstone. De coureurs en ook vooral hun teams hebben immers maar één uurtje om te trainen voor de kwalificatie!
We kunnen er bijna aan beginnen. De tribunes zijn al uitermate goed gevuld bij een zonnig graadje of 24!
Wie denkt dat Max Verstappen na drie opeenvolgende overwinningen en een gat van 32 punten op zijn lauweren kan rusten, heeft het goed mis. Mercedes heeft namelijk een upgrade meegenomen naar Silverstone, waar Red Bull Racing ervoor kiest iedere week wat kleinere updates te implementeren. Lewis Hamilton temperde verwachtingen echter, zoals hij dat wel vaker doet. Via Motorsport.com: ,,Er is veel veranderd aan de auto, maar het is geen enorme update als je kijkt naar het gat [naar Red Bull]. Maar het helpt zeker om het gat sneller te dichten.”
© EPA Routekaartje
De baan waar het dit weekend allemaal gaat gebeuren is een regelrechte klassieker. Maggotts, Becketts, Chapel, Hangar Straight, Stowe, Hamilton Straight... ze komen straks allemaal weer voorbij. En wat te denken van de fans, zondag zullen het er zo'n 140.000 zijn!
© ANP Graphics — De plattegrond van Silverstone. Dan de auto's. De organisatie van de Formule 1 heeft in Engeland de nieuwe bolides en reglementen voor 2022 onthuld. Ten opzichte van dit jaar zien de nieuwe wagens er in veel opzichten anders uit. Meest opvallende wijzigingen zijn een andere voor- en achtervleugel en grotere wielen met kleine spatborden boven de voorbanden. Ook de neus van de wagens is een stuk groter. Zo zou zich dat vertalen naar de Red Bull, met het huidige uiterlijk. Lees hier wat Verstappen erover te zeggen had.
Een duidelijke mening over de nieuwe indeling van het Formule 1-weekeinde op Silverstone gaf Max Verstappen nog niet. ,,Ik ben niet voor of tegen die sprintrace”, vertelde hij op naar eigen zeggen één van zijn favoriete circuits. ,,Ik laat het gewoon gebeuren en zie wel hoe het uitpakt. Ik ga natuurlijk proberen te winnen. Dat levert drie punten op en die wil ik absoluut hebben, ook al weet ik dat de race van zondag de belangrijkste is.” Lees hier meer.
Sprintrace
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Voor het eerst in de historie van de Formule 1 wordt er morgen een sprintrace verreden. Dat is een korte wedstrijd (100 km = 17 rondes), die op het circuit van Silverstone voor meer spanning en spektakel moet zorgen. De sprintrace is tegelijkertijd een race om punten voor het wereldkampioenschap én een strijd om pole position voor de klassieke wedstrijd op zondag. Er zullen minder beperkende technische regels zijn. Zo mag bijvoorbeeld iedereen zijn eigen bandensoort kiezen en is een pitstop niet verplicht.
In deze video leggen we het nog eens allemaal haarfijn uit. Of lees hier de iets uitgebreidere versie.Good afternoon
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de eerste vrije training bij de Grand Prix van Groot-Brittannië. Het wordt een iets ander raceweekend dan we gewend zijn en dat moet het geheel alleen maar spannender maken! Vanaf 15.30 uur wordt er een uurtje getraind, voordat er vanavond meteen een kwalificatie op het programma staat...