Einde VT2
Afgelopen. De geblokte vlag wordt gezwaaid, maar Lando Norris besluit nog even naar P3 te gaan. Hij komt achter Valtteri Bottas en Max Verstappen terecht na een training, die de mannen mede door de botsing tussen Stroll en de Limburger nog niet half konden benutten.
Daar gaan we weer. Dat het op de baan direct gigantisch druk wordt is te begrijpen. Ook Verstappen is er in de slotminuten bij.
Het incident is trouwens under investigation bij de stewards. Nog altijd rood met tien minuten te gaan...
De schade bij Verstappen lijkt mee te vallen, de Racing Point van Stroll moet worden weggehaald.
Opnieuw code rood
Verstappen en Stroll botsen! De Nederlander kan verder, dat is een ander verhaal voor de Canadees. Opnieuw code rood.
Verstappen zet hem er op het rechte stuk langs aan de binnenkant, maar Stroll lijkt dat niet door te hebben en stuurt dus in. Weg zijn ze allebei. 'Is this *@#$& guy blind?!', aldus een furieuze Max.'De banden zijn nog niet klaar voor een vliegende ronde', aldus Verstappen. Hij wacht dus nog even.
Track cleared
Bottas en Hamilton leiden het treintje terug de baan op. De coureurs hebben al heel veel tijd verloren, dus Verstappen switcht ook maar eens naar softs.
Over twee minuten gaan we weer verder.
Het schiet nog altijd niet echt op. De takelwagen brengt de auto nu eindelijk naar een veilige plek achter de vangrail.
Gasly gaat achter op de scooter terug naar het team, terwijl de (nu al helemaal) witte wagen wordt opgeruimd. De Fransman zat al aan zijn max wat betreft toegestane power unit-veranderingen, dus dit kon weleens een gridstraf worden.
Code rood
De Alpha Tauri van Gasly staat in de fik! De rode vlag is een logisch gevolg.
Na niet al te lange tijd hebben de marshalls het vuurtje geblust, maar dit gaat wel eventjes duren. En de klok tikt verder uiteraard.Driemaal paars en de eerste tijd voor Bottas op rood: 1.17,940. Dat begint ergens op te lijken.
Verstappen wederom naar P2: 1.18,535.Hamilton op softs, dus dat wordt zo waarschijnlijk een grote hap uit de snelste tijd. De teams hebben er hiervan dit weekend zeven in plaats van acht.
Verstappen staat nu eerste met 1.19,033.Gasly, Russell en Vettel staan inmiddels bovenaan. Ook Verstappen is nu bezig aan een out lap.
Alles is qua banden in ieder geval weer back to normal. We kijken naar Russell, over wie het dit weekend veel gaat. Want is hij nog wel zo zeker van zijn zitje voor volgend jaar? Op talent zou hij dat natuurlijk moeten zijn, hij wordt klaargestoomd voor het grote werk bij Mercedes en heeft bij Williams een contract tot na volgend jaar, maar nu lijkt de deur ook nog open te staan voor Pérez. Die heeft net als Latifi héél veel geld om mee te nemen.
Simon Roberts deed er vanmiddag in ieder geval weinig aan deze geruchten de kop in te drukken. Tijdens de persconferentie voor teambazen weigerde hij iets uit te sluiten.Verstappen naar P1: 1.21,575 vlak voordat de mannen weer op reguliere aan de slag mogen.
Grosjean wordt wéér een tijd afgenomen. Over de boordradio vertelt hij van mening te zijn dat de nieuwe regel nergens op slaat. Hij probeerde zich eraan te houden, maar kon het simpelweg niet zien naar eigen zeggen.
Er is vrij weinig te melden. De coureurs rijden hun rondes op de nieuwe banden, maar zij krijgen van de engineers te horen dat ze om die reden weinig zinnige data kunnen verstrekken.
Leclerc, die klaagde over te veel vibratie met deze banden, duikt onder de tijd van Max.Pérez staat achterstevoren. Na niet al te lang wordt de baan weer vrijgegeven.
Verstappen is overigens naar P2 gegaan: 1.22,074 en drie tienden achter Bottas.Bijna alle coureurs zijn momenteel aan het werk op testbanden voor volgend seizoen. Daar hebben ze een half uur voor, tot ongenoegen van bijvoorbeeld Vettel. Pirelli heeft er ongetwijfeld wel een hoop aan.